Så stöldsäkra är 2015 års bilmodeller
- Resultaten visar att 40 procent av dem fått toppresultat medan ett antal andra inte alls klarar kraven. Värst är att några biltillverkare vägrar låta sina nya modeller gå igenom testerna, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.
NVSA (New Vehicle Security Assessment) är en brittisk norm som ställer upp krav på bilars konstruktion och utrustning. Den infördes i Sverige 2008, som första land utanför Storbritannien. Här är det de svenska bilförsäkringsbolagen som står bakom NVSA-normen.
Klassificeringen görs i två steg. Först gör biltillverkaren en självdeklaration. Därefter görs en efterkontroll av försäkringsbranschen och bilmodellen graderas efter hur väl den fyller normens krav.
- Bland de bästa när det gäller både stöld- och inbrottsskydd är bilar från exempelvis Volvo, Audi, Porsche, Volkswagen och Lexus. De som däremot behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Dacia, Subaru och Suzuki, säger Anders Edvardsson.
Under 2015 kommer en ny version av NVSA-normen att implementeras. Den största förändringen är att kontroll även görs på skyddet för diagnosuttaget. Det används vid de flesta elektroniska stölder.
NVSA-klassificeringen är högintressant för bilköpare, som enkelt kan bedöma hur säkra olika modeller är mot stöld och inbrott. På www.nvsa.se kan man söka på alla testade bilmodeller för att kunna välja en passande modell.
Klassificeringen behövs också för att kunna sätta en rättvis premie på olika fordon. Den påverkar alltså konsumenternas försäkringskostnader. I förlängningen kan NVSA-normens krav också ge mer stöldsäkra bilar.
- Mot bakgrund av alla fördelar som NVSA för med sig, är det mycket beklagligt att exempelvis BMW, Mercedes och Honda väljer att inte rapportera sina fordon för rating, säger Anders Edvardsson.
Försäkringsbranschen anser att det är viktigt att konsumenterna får möjlighet att väga in stöld- och inbrottsskydd vid val av bil.
- Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil. Särskilt med tanke på att vissa av de biltillverkare som inte rapporterar sina fordon för rating, finns bland de mest frekventa i stöldstatistiken, säger Anders Edvardsson.