23948sdkhjf

Automatiska bromssystem ger betydligt färre olyckor

Automatiskt bromssystem i bilar ger betydligt färre olyckor med påkörning bakifrån. Det bekräftar en ny detaljerad studie som If/Volvia har gjort utifrån unik försäkringsdata från verkliga olyckor. De olyckor som återstår förväntas dessutom bli lindrigare och allt sammantaget medför detta också färre personskador.
På ESV-konferensen i Göteborg presenterade försäkringsbolaget If/Volvia en ny studie med analyser av effekten av den senaste generationen bromssystem, aktiva i hastigheter upp till 50 km/tim. Med hjälp av unik data från över 160 000 försäkrade vagnår med Volvobilar i trafik i Sverige, årsmodell 2010 – 2014, framkommer att bilar utrustade med det kollisionsundvikande systemet City Safety är inblandade i 28 procent färre situationer med påkörning bakifrån jämfört med modeller utan detta system.

Ytterligare viktiga konsekvenser som färre personskador, färre skador på bilen och mildare krockar förväntas tack vare säkerhetsutrustningen City Safety.

– Analysen är unik i sitt slag eftersom den innehåller information om olyckssituation och uppgifter om huruvida bilarna även var utrustade med andra kollisionsundvikande system som fungerar i samma typ av krocksituation. Dessutom har vi nu haft möjlighet att jämföra de olika generationerna av systemet., säger Irene Isaksson-Hellman, trafikforskare på If, och ansvarig för studien.

Analysen bygger på kollisioner som rapporterats till Volvia, som är en del av If och som försäkrar alla nya Volvobilar i Sverige. Analysen omfattar krockar i alla typer av krockvåld och situationer, även de som inte alltid följs upp i polisrapporterad data. Försäkringsdata har fördelen att relativt tidigt ge möjlighet att utvärdera nya tekniker med utgångspunkt från verkliga trafikolyckor.

Den första studien med Volvobilar utrustade med kollisionsundvikande system genomfördes 2012. I den nya studien har det tillkommit fler bilmodeller med City Safety, samtidigt har andelen bilar utrustade med andra typer av kollisionsundvikande system ökat, vilket har varit möjligt att ta hänsyn till i analysen. Den nya studien omfattar dessutom bilar som har den senaste generationen av City Safety – som fungerar i hastigheter upp till 50 kilometer i timmen, jämfört med 30 kilometer i timmen i den första generationen.

–En viktig del av vårt arbete inom trafiksäkerhetsforskningen på If/Volvia är just att på olika sätt studera och utvärdera ny fordonsteknik. På så sätt kan vi bedöma vilka säkerhetssystem som har störst effekt, även förstå vilka utmaningar som finns kvar. Vi planerar redan nästa studie, säger Irene Isaksson-Hellman.

City Safety introducerades 2008 och är idag standard i alla nya Volvo-modeller. Teknologin har designats för att hjälpa föraren att mildra och i vissa situationer helt undvika påkörningar bakifrån i låga hastigheter genom att bilen bromsar automatiskt.

Om studien:

I denna studie har en ytterligare utvärdering av City Safety utförts på grundval av försäkringsskadedata. Med hjälp av en unik datamängd som innehåller alla nya Volvobilar i trafik, modellår 2010-2014, i Sverige, med möjligheten att väga in andra avancerade kollisionsundvikande system som varningssystem och automatiska bromssystem i högre hastigheter, i kombination med adaptiv konstantfarthållare, har andelen påkörningar bakifrån per försäkrat fordon kunnat studeras. Först jämfördes en sammanslagen grupp av olika bilmodeller med och utan City Safety. Därefter jämfördes samma bilmodell med och utan systemet för att på så sätt kunna ta hänsyn till specifika egenskaper i olika modeller. Slutligen jämfördes den andra generationen av City Safety, som fungerar i hastigheter upp till 50 km / t , med den första generationen ( < 30 km /t).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062