Suzuki lanserar två nya gasbilar konverterade i Sverige
Konverteringen, som sker hos KonveGas i Växjö, innebär kortfattat att specialdesignade gastankar monteras under bagagerumsgolvet. Detta har gjorts på ett sådant sätt att bilens bagageutrymme påverkas i begränsad omfattning. Vad beträffar passagerarutrymmet påverkas detta över huvud taget inte. Detsamma gäller den ordinarie bensintanken, som volymmässigt är helt opåverkad av konverteringen. Positivt för den totala räckvidden.
Gassystemet är utvecklat och designat speciellt för det svenska klimatet och därefter skräddarsytt för Suzuki-produkterna. Anpassningen till svenskt klimat innebär t ex att systemet är testat och certifierat för temperaturer ned till -40 grader.
Rent tekniskt styr det elektroniska gassystemets styrenhet gasregulatorn. Gasspridare och sensorer är optimerade för att ge maximal prestanda, låg förbrukning samt minimala utsläpp. Allt enligt de nya kraven enligt Euro 6.
KonveGas, tillsammans med dess partner Landi Renzo R&D1/, har lyckats anpassa systemet så att fordonet går över till gasdrift mycket snabbt, redan vid 25 graders motortemperatur. Med motorvärmare sker övergången till gasdrift nästintill omedelbart. Detta är speciellt viktigt då många gasbilsförare endast kör korta sträckor, oftast i stadsmiljö. Gasen är således bilens förstabränsle.
Om gasen tar slut under körning, kopplas den ordinarie tanken (bensin) in per automatik. Speciellt viktigt eftersom infrastrukturen, i vissa regioner, för gasbilar är långt ifrån färdigutbyggd. Självklart kan föraren med en enkel knapptryckning koppla in respektive ur gasdriften efter eget behov.
Räckviddsmässigt innebär konceptet att den totala räckvidden är synnerligen god och nedbrutet på gas- respektive bensindrift innebär det att
- Swift går c a 192-223 km på gasx samt ca 840 km på bensin. Totalt upp till ca 1063 km.
- S-Cross går ca 285-305 km på gasx samt ca 850 km på bensin. Totalt upp till
ca 1155 km.
x/beroende på typ av fordonsgas
Räckvidden varierar beroende på drivningskonfiguration – 2- eller 4-hjulsdrift - liksom typ av transmission – manuell eller automat.
Systemet är flexibelt och ytterligare gastankar kan adderas, vilket innebär att bilen kan skräddarsys2/ utifrån kundernas behov.
När det gäller säkerheten i bilarna är den identisk med motsvarande bensinmodell. Inget har förändrats i och med att ombyggnationen görs enligt ECE R115 för gashomologering. Denna EU-norm reglerar allt från säkerhet, emissioner till placering av komponenter. M a o är det maximala 5 stjärnor i EuroNCAP som gäller för båda modellerna.
-Att Suzuki Sverige nu börjar tillverka sina gasbilar lokalt i Sverige ger oss möjlighet att fortsätta vidareutvecklingen av tekniken. Dessutom öppnar det upp för tillverkning av gasbilar i större volymer, vilket i sin tur leder till nya arbetstillfällen hos oss, säger Alexander Enulescu, vd för KonveGas Sweden AB.
- Vårt samarbete med KonveGas, möjliggör en optimal anpassning till våra svenska förhållanden vad beträffar klimat, räckvidd och säkerhet och innebär att vi nu är närvarande på den växande miljöbilsmarknaden, säger Mattias Larsson, vd för Suzuki Nimag Sverige. Med ett brett modellprogram i kombination med mycket attraktiva priser ser vi en god potential till en bra försäljningsvolym, avslutar han.