Många vill ha hjälp med fel på begagnade bilar
I drygt två månader har svenskarna kunnat höra av sig till Konsumentverkets nationella upplysningstjänst "Hallå konsument" och lufta sina bekymmer. Runt 350 frågor besvaras varje dag och mest handlar frågorna om begagnade bilar, skriver tt.se.
– Tyvärr hör de flesta av sig efter att de köpt bil och något fel uppstått. Det är allt från trasiga växellådor och dörrar till motorer som kollapsat, säger vägledaren Frida Eriksson.
Grundtipset är att kontakta bilhandlaren när bilen strular.
– Många känner inte till att de har reklamationsrätt i tre år och de första sex månaderna måste bilhandlaren bevisa att det inte var ett ursprungligt fel, säger Frida Eriksson.
93 procent av frågorna till "Hallå konsument" ställs efter köpet, men även den som går i bilköpartankar kan få tips.
Näst vanligast är frågor om telekom, tätt följt av bostadstjänster. Bindningstider på bredband och mobilabonnemang är en vanlig huvudvärk, liksom strul som uppstått med hantverkare.