23948sdkhjf

Kombin som är billigast att äga

I jämförelsen är Hyundai det fabrikat som uppvisar lägst ägandekostnad både bland stora och små kombibilar. Högst kostnad hade Volvo XC70 i storkombiklassen medan BMW 320 var dyrast att äga bland de mindre kombibilarna.

Den dyraste kombibilen är 50 procent dyrare att äga än den billigaste. Lägst ägandekostnad i kronor har de billigaste bilarna. I genomsnitt är den totala ägandekostnaden per mil inklusive bränsle mellan 29-46 kr beroende på modell.

- Även om inköpspriset är viktigt i en bilaffär bör man också räkna på vad bilen kostar i värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsleförbrukning. Det förekommer stora skillnader från modell till modell, kommenterar Jonas Björkman vd på KVD Bilpriser.

Värdeminskningen för de flesta bilarna ligger på 40-50 procent över en treårsperiod vilket motsvarar halva ägandekostnaden. Även om de dyrare bilarna tappar mest i värde räknat i kronor förlorar de billigare bilarna mer i relation till inköpspriset.

- Mer premiumbetonade bilmärken och modeller har i regel högre ägandekostnad. Å andra sidan har bilarna med högst ägandekostnad oftast lägre procentuell värdeminskning. Men det är ju faktiska kronor och inte procent som bränner hål i plånboken, kommenterar Jonas Björkman.

Skatt och försäkring skiljde sig mycket mellan de olika modellerna. Den bil som har lägst skatt per år har nästan en tiondel av skatten som den dyraste bilen har, mycket på grund av miljöbilsrabatter. Försäkringarna skiljer sig mellan 15 000 och 37 000 kronor.

Om sammanställningen

KVD Bilpriser har sammanställt den totala ägandekostnaden under en treårsperiod för 20 kombimodeller från modellår 2012. Varje bilmodell har med ett motoralternativ, det vanligaste för modellåret. Ägandekostnaderna baseras på värdeminskning, skatt, försäkring, service och bränsleförbrukning. Urvalet står för cirka 15 procent av alla bilar med modellår 2012.

Värderingen avser att bilen köpts in i april 2015 hos en handlare och sedan körs i tre år/4500 mil. Efter detta byts den in hos en handlare(inköp: 40 mån/4500 mil - inbyte vid 76mån/9000mil). Bilen är utrustad med metalliclack och vinterhjul. Service/driftskostnad är baserat på att bilen köps servad och sen servas en eller två gånger (beroende på modell) under ägandet. Serviceintervall samt kostnad är framtaget med hjälp av Mekonomens Mekocat. Beräkningen utgår från att köparen byter en uppsättning däck samt bromsklossar. Drivmedelspriserna utgår från Statoil april 2015. Försäkringskostnaden är en snittpremie för modellen som räknats fram av Insplanet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125