23948sdkhjf

Nu kommer 308 GTi från Peugeot Sport

Peugeot har en lång tradition av att bygga bilar som ger enastående körupplevelser. Nu är det dags att visa upp ännu en unik körmaskin, utvecklad av den internationella expertisen hos Peugeots motorsportsavdelning. Det är Peugeot 308 GTi by PEUGEOT SPORT som har premiär i sitt rätta element på Goodwood Festival of Speed i England den 25-28 juni 2015.

308 GTi by PEUGEOT SPORT erbjuds i två versioner med 250 eller 270 hästkrafter, exklusiv Torsen® differential, påkostat och välavstämt sportchassi och Peugeot i-Cockpit, som ger den rätta körkänslan. Dessutom är motorn, 1,6l e-Turbo S&S, den mest effektiva i sin kategori när det gäller låga CO2-utsläpp med 139 g/km, eller 6,0 l/100 km.

- Precis som när vi bygger tävlingsbilarna har vi tagit med samtliga aspekter när vi utvecklade 308 GTi by PEUGEOT SPORT inklusive vikt, chassits och bromsarnas effektivitet, motorprestanda och de skålade sätena. De som köper 308 GTi kommer få enastående körupplevelser i bilen som är utvecklad av hela teamet hos Peugeot Sport. Den kommer med en rad högpresterande attribut som standard, säger Bruno Famin, Chef Peugeot Sport.

Under huven sitter den nyutvecklade 1,6 liters fyrcylindriga bensinturbomotorn med Stop& Start i två versioner; 250 respektive 270 hästkrafter. Trots den generösa prestandan och ett maximalt vridmoment på 330 Nm mellan 1 900 till 5 000 varv/min stannar utsläppet på låga 139 gram CO2/km (6,0 l/100 km).

308 GTi 270 sätter nytt rekord när gäller vikt/effektförhållande i segmentet med låga 4,46 kg/hk och gör 0 till 100 km/h på imponerande 6 sekunder. Att avverka 1 000 meter från stillastående går på blott 25,3 sekunder.

Chassiets setup är utvecklat för att klara extrema påfrestningar. 308 GTi 270 är utrustad med en mekanisk Torsen® differential som utnyttjar det höga vridmomentet fullt ut och ger ökad stabilitet vid inbromsning. Antisladdsystemet har kalibrerats om och är urkopplingsbart. 19-tumsfälgarna ”Carbone” är skodda med Michelin Super Sport lågprofildäck. Bromsarna har utvecklats för att klara ihållande krävande körning. Fram sitter flytande bromskivor i diametern 380 millimeter, prydda med rödlackerade fyrkolvsok i aluminium signerade Peugeot Sport, utvecklade för att tåla upprepad extrem belastning.

Coupe Franche-lackeringen är exklusiv för 308 GTi 270 och med en knivskarp linje avdelas den explosiva röda lacken framtill med den glänsande svarta lacken på bakvagnen.

Två motorer:
1,6 e-Turbo 250 hk/330 Nm, 6-vxl man, 139 g CO2/km – 6,0 l/100 km
- 4-cyl, turbo av Twin-Scroll-typ, direktinsprutning, Stop&Start
- Vikt/effektförhållande 4,82 kg/hk
- Maximalt vridmoment 330 Nm från 1 900 varv/min
- 0-100 km/h på 6,2 sekunder
- Stående kilometern avverkas på 25,6 sekunder

1,6 e-Turbo 270 hk/330 Nm, 6-vxl man, 139 g CO2/km – 6,0 l/100 km
- 4-cyl, turbo av Twin-Scroll-typ, direktinsprutning, Stop&Start
- Motorn levererar 169 hk/liter
- Vikt/effektförhållande 4,46 kg/hk – rekord i segmentet
- Maximalt vridmoment 330 Nm mellan 1 900 och 5 000 varv/min
- Kompressionsförhållande 9.2:1
- 0-100 km/h på 6 sekunder
- Stående kilometern 25,3 sekunder
- Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063