23948sdkhjf

Dålig kunskap om vilka regler som gäller på verkstaden

Det är fortfarande alltför vanligt att bilverkstäder inte känner till vilka regler som gäller vid garantiärenden eller reparationsanvisningar. Detta trots att det finns en tydlig konkurrenslagstiftning inom alla EU-länder.

-Vi får många samtal från medlemsföretag som låter ungefär så här:

Det gäller en bil där märkesverkstaden vägrar hantera ett garantiärende eftersom bilen servats på vår fria verkstad. Kunden fattar ingenting och frågan är vad vi ska göra nu? Men så här får det naturligtvis inte gå till, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Ericsson undrar om det rör sig om ick kännedom om gällande konkurrenslagstiftning inom EU eller försöker man vilseleda kunderna? SFVF har på olika sätt informerat om Rättigheter & Skyldigheter för verkstäder, inte minst påservicemarknadsmöten, seminarium, mässor och andra föreläsningar.

-Vi har skickat ut information brevledes till 4 500 verkstäder i Sverige också. Vi har även tagit upp frågan när vi hade möte med Konsumentministern, berättar Ericsson.

Samma sak gäller det när frågan om reparationsanvisningar kommer på tal. Ska det anses att man har brustit i sin fackmässighet om verkstan inte kan uppvisa reparationsanvisningar från tillverkaren? Svaret på den frågan är NEJ, konstaterar SFVF.

-Det som är viktigt är att verkstan kan uppvisa reparationsanvisningar, var verkstan har köpt dem är ointressant. Det finns många som kan sälja reparationsanvisningar och alla kommer ju från en tillverkare, så vad är det då för skillnad? De som har skadeverkstad, har säkert läst riktlinjer för skadeverkstäder. När man läser dessa förleds man tro att alla försäkringsbolag ställer sig bakom riktlinjerna men så är inte fallet. Även här kommer då frågan upp, måste verkstan kunna visa reparationsanvisningar från tillverkaren? Nej, säger jag. Det viktigaste är att verkstan kan visa att man har reparationsanvisningar. Om en skadeverkstad exempelvis köper reparationsanvisningarna via Thatcham som i sin tur har köpt dem från tillverkaren, skulle då de vara sämre? Det är dags att börja arbeta klokt istället för att ständigt försöka omgärda verkstäder med mer eller mindre konkurrensbegränsande och kostnadsdrivande åtgärder, säger Bo Ericsson.

Riktlinjer

Riktlinjer för bilunderhåll, service och reparationer, avser såväl märkesauktoriserade som allbilverkstäder. Det är en praktisk tolkning av hur Kommissionens förordning (EU) nr 461/2010 ska tillämpas. • En reparation ska utföras på ett sådant sätt att så att den inte innebär någon negativ inverkan på bilens trafiksäkerhet eller miljön. • Den reservdel som används ska minst ha en kvalitet som inte påverkar bilens varumärke negativt. • En bils underhåll ska utföras enligt biltillverkarens anvisningar för modellen. • Verkstaden ska tillämpa MRF:s villkor för bilverkstadstjänster samt följa gällande miljö- och arbetsmiljölagstiftning. • Alla verkstäder har rätt att utföra service på bilar som även omfattas av biltillverkarens nybilsgaranti. Underhållsservicen ska ske enligt biltillverkarens protokoll. • Omfattas reparationen av biltillverkarens garanti eller förmodas omfattas av annan utfästelse från biltillverkaren, som goodwill, ska åtgärden genomföras av en för märket auktoriserad verkstad. • Utöver att stämpla och signera i bilens servicebok ska verkstaden rekommendera bilägaren att spara serviceprotokoll och faktura. • För att vara en märkesauktoriserad bilverkstad måste verkstaden uppfylla biltillverkarens kvalitetsstandard. Så länge som verkstaden gör det är den auktoriserad för märket och får utföra reparationer som omfattas av biltillverkarens garantier eller andra utfästelser.

Källa: SFVF
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063