Premiär i Frankfurt för Audi e-tron quattro concept
Audi e-tron quattro concept är från grunden konstruerad som elbil. Konceptet följer det Audi kallar “aerosthetics”, vilket innebär att man kombinerat tekniska lösningar för att minska luftmotståndet, med kreativ design. Rörliga aerodynamiska element i fronten, på sidorna och på bakpartiet förbättrar luftflödet runt bilen och underredet är helt tillslutet för minska luftmotståndet. Med ett cw-värde på 0,25 är det benchmark i SUV-segmentet och bidrar till den långa räckvidden på över 500 km.
Konceptbilen är baserad på den andra generationen av plattformen för längdsbyggda motorer (MLB), som ger stort spelrum för olika drivlinor och konfigurationer. Längdmässigt placerar sig Audi e-tron quattro mellan Audi Q5 och Audi Q7. Den typiska SUV-karossen och coupé-lika designen ger bilen en sportigare profil, samtidigt som interiören ger utrymme för fyra personer.
Det stora litium-jon batteriet är placerat mellan axlarna under passagerarutrymmet. Det ger låg tyngdpunkt och balanserad axellastfördelning, vilket borgar för riktigt bra köregenskaper och säkert uppträdande på vägen. När det gäller drivlinan har Audi hämtat erfarenheter från den eldrivna supersportbilen Audi R8 e- tron. Tre elmotorer, en på framaxeln och två på bakaxeln, gör konceptbilen till en eldriven quattro, eller e-tron quattro, som gör det möjligt att kombinera låg förbrukning med underhållande köregenskaper och hög framkomlighet.