23948sdkhjf

Nya besiktningsregler kan slå hårt mot branschen

Nya svenska bilar ska besiktigas för första gången efter tre år och den andra besiktningen sker två år efter den första och efter det ska bilen besiktigas varje år. Nu ska regeringen ta ställning till om besiktning ska ske fyra år efter att bilen tagits i bruk, och sedan med två års mellanrum, enligt ett EU-direktiv.

På uppdrag av regeringen utreder nu Transportstyrelsen hur den europeiska modellen kan anpassas till svensk lagstiftning. Förslaget ska presenteras i september i år.

– Den svenska besiktningsförordningen är cirka femtio år gammal och inte anpassad efter den bilpark som rullar på vägarna i dag. Dagens bilar har utvecklats till det bättre. Ny teknisk utrustning gör bilens fel och brister mer överskådlig. I dag larmar instrument via datasystem när service behövs. De är mer miljövänliga och rostar inte som förr, säger Mats Hjälm till SVT.

.Swetic som är en branschorganisation tycker det vore fel att anta EU-modellen.

– Det är inte ok av staten att först sälja ut verksamheten och sedan halvera marknaden. Det skulle vara en katastrof för branschen, säger Tord Fornander ordförande på bilbesiktningssektionen på Swetic.

– Även andra branscher skulle drabbas av förlorade inkomster till exempel, bilverkstäder som servar bilar före och efter besiktningen, säger Thord Fornander.

På Swetic tror man också att längre intervaller skulle öka antalet fordon med allvarliga brister.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127