23948sdkhjf

Nya besiktningsregler kan slå hårt mot nollvisionen!

Det är anmärkningsvärt att Sverige som tidigare har varit ett föregångsland med nollvisionen och med fordonsbesiktningar sen 1960 talet, nu försämrar för bilägare.

Helt plötsligt verkar många ha glömt att Sverige saltar vägar och har den femte äldsta rullande vagnparken inom EU. Att regeringen nu ska ta ställning till om besiktning ska ske fyra år efter att bilen tagits i bruk, och sedan med två års mellanrum, enligt ett EU-direktiv är omdömeslöst.

SFVF blir kontaktad av mängder av verkstäder som uttrycker sin stora oro över att bilar rostar och att ingen demonterar skydden under bilen. Vid de tillfällen som skydden demonteras upptäcks allt från rostiga gastankar, bränsletankar, säkerhetsbälten som knappt har någon plåt att fästas i o s v.

Nyligen exploderade en gasbil i Linköping p g a att den inte var kontrollerad. Nästa gång kanske en gasbil exploderar på en verkstad. Verkstäder kontaktar SFVF för att få råd när de upptäcker bilar som är trafikfarliga eftersom de avråder kunden att bruka eller tanka bilen.

Ska vi då i det här läget ytterligare försämra för bilägaren och riskera människors liv på vägarna, på bilverkstäder o s v? Det känns ansvarslöst och mycket anmärkningsvärt.

Bild: Bo Ericsson, vd SFVF
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062