Starkt andra kvartal för Mekonomen Group
Koncernens intäkter under det andra kvartalet 2015 ökade med 10 procent till 1 527 (1 387) MSEK och rörelseresultatet ökade med 8 procent till 197 (182) MSEK. Rörelseresultatet är det hittills högsta för ett enskilt kvartal. Utvecklingen i Mekonomen Nordic var särskilt positiv där rörelseresultatet ökade med 20 procent till 124 (104) MSEK. MECA:s exportaffär till Danmark har tyngt resultatet i det andra kvartalet.
För det första halvåret ökade intäkterna med 9 procent till 2 909 (2 677) MSEK och rörelseresultatet ökade med 10 procent till 339 (309) MSEK. Marknaden har varit något starkare än föregående år och man förväntar sig en stabil marknadsutveckling under resten av 2015. MECA:s exportaffär till Danmark samt valutaeffekter bedöms ha en negativ påverkan på resultatet i det tredje kvartalet.
Tillväxten under det andra kvartalet var 13 procent i MECA, 9 procent i Mekonomen Nordic och 7 procent i Sørensen og Balchen. Till anslutna verkstäder var försäljningen stark med en tillväxt på 15 procent under kvartalet och man hade en fortsatt god försäljningsökning av det egna varumärke ProMeister som utgjorde cirka 12 procent av reservdelsförsäljningen i koncernen.
-Jag tillträdde som vd den 15 juni och jag ser med tillförsikt fram emot att få bygga vidare på och vidareutveckla Mekonomen Groups starka position. Vi har ett ökat fokus på kostnadseffektivitet och kommer framöver att i än högre grad kombinera detta med investeringar i infrastruktur och organisation för att fortsatt leda utvecklingen i vår bransch och i syfte att skapa bestående konkurrensfördelar. Vi ska också i större utsträckning realisera koncernsynergier för att driva effektivitet och tillväxt. Pågående projekt kommer att kompletteras med nya initiativ inom viktiga områden. Ett sådant område är exempelvis en ny koncerngemensam e-handelsplattform för B2B och B2C, säger Magnus Johansson, ny vd och koncernchef.
-Mekonomen Groups tillväxt bygger på att vi ligger i framkant, driver utvecklingen i vår bransch och hela tiden stärker erbjudandet till våra kunder. Innovation ska genomsyra koncernens alla delar med stort fokus på den kundnära affärsutvecklingen i syfte att skapa tillväxt, genom att stärka vår position hos befintliga och nya kunder, avslutar Magnus Johansson.
Bild på Magnus Johansson