SFVF fick rätt om reparationsvillkor
SFVF har sedan starten 2013 påtalat för Konsumentverket att föreningen valt att följa de villkor som är framtagna av verket och branschen. Tack vare ett stort ökat medlemsantal (i dagsläget över 700 verkstäder) har nu äntligen en överenskommelse nåtts.
Bo Ericsson, vd för SFVF är positiv:
-Konsumentverket har tidigare påtalat för oss att deras villkor är till för att användas av hela branschen, varför vi valt att publicera dessa. SFVF har dock tidigare fått besked att vi måste avvakta en formell överenskommelse tills en revidering av villkoren skulle kunna ske först när ett betydande medlemsantal uppnåtts.
-Att MRF nu efter övertalning från Konsumentverket valt att släppa in oss i deras gemensamma överenskommelse, är, för branschens bästa och gynnar både verkstäder och bilägare, säger Ericsson.
Den revidering som nu sker berör punkter i villkoren kring fackmässighet, beställning av reparation och betalning. Med på agendan finns även punkter kring tredjepartskontroller och ett generellt konsumentskydd.
Parallellt med överenskommelsen pågår ett utvecklingsarbete för verkstäder där SFVF samarbetar med MRF och Kontrollerad Bilverkstad (KBV) i syfte att höja kvaliteten inom branschen.