Fortsatt DTM-ledning för Ekström efter Moskva
Med startfältets tyngsta bil, med så mycket som 32,5 kilo mer än de lättaste i startfältet visste Mattias Ekström på förhand att det skulle bli en tuff helg. I kvalet till lördagens race lyckades svensken ändå kvala sexa.
Redan i starten på den 3 931 meter långa Moscow Raceway tog Ekström en placering. Efter en säkerhetsbilsperiod tryckte Ekström sedan på hårt för att ta sig förbi BMW-föraren Timo Glock i en kamp om fjärdeplatsen. Ekströms attack på varv elva innebar dock en kollision och bägge bilarna sladdade av i sandfållan och stannade i däckbarriären. Längst fram tog Ekströms konkurrent, Mercedesföraren Pascal Wehrlein segern vilket innebar att Ekström tappade sin ledning i mästerskapet.
Ekströms mekaniker fick jobba hårt under natten för att få svenskens Audi RS5 DTM i racedugligt skick igen till söndagens kval. Ett jobb de lyckades mer än väl med. Ekström kvalade smått sensationellt in som andra snabbast bakom märkeskollegan Mike Rockenfeller. Lyckan blev dock kortvarig då tävlingsledningen tilldömde svensken en bestraffning på tre platsers nedflyttning på grund av kraschen med Glock under lördagen.
Söndagens långa raceformat med obligatoriska däckbyte visade sig bli en spännande historia. I starten och under de första varven höll svensken sin femteplats men kunde efter ett relativt sent depåstopp klättra till fjärde plats. Sedan fortsatte han att uppvakta tredjeplacerade BMW-föraren Maxime Martin och lyckades på varv 35 ta sig förbi och hålla bronsplatsen ända in i mål bakom vinnande märkeskollegan Mike Rockenfeller och Bruno Spengler.
– Det var en hård krasch igår och alla jobbade stenhårt utan sömn för att få till bilen till dagens kval och race. En otrolig insats av dem, säger Mattias Ekström.
Tre racehelger återstår på DTM-säsongen med svensken i ledning inför tävlingarna på Oschersleben 11-13 september.
- Kampen fortsätter, jag kommer även då ha den tyngsta bilen och det kommer att bli riktigt utmanande men jag ska jobba hårt för att ta alla poäng jag kan, säger Mattias Ekström.