Rostskyddskontroll får utföras även av fria verkstäder
Kia har i sitt serviceprotokoll en punkt som stipulerar att rostskyddskontrollen ska göras vid varje service. Dock har bilägare blivit nekade garanti när servicen och/eller rostskyddskontrollen är gjord av en fri verkstad.
-Då det är frågan om garantier som ingår i köpet som du inte betalar extra för anser jag detta stå i strid med marknadsdomstolens KIA-dom. Rostskyddskontrollen är en del av servicen och om du inte tillåts utföra servicen på valfri verkstad som följer anvisningarna framtagna av tillverkaren, torde ett sådant villkor i garantin vara konkurrensbegränsande, eftersom det leder in kunden till en viss typ av verkstad. Jag tycker verkstäder ska göra en anmälan när sådant här sker, säger Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening).
Marknadsdomstolen konstaterade 2012 att Kia Motors Sweden Genom att tillämpa villkor i nybilsgarantin som förhindrar andra bilverkstäder än märkesauktoriserade att utföra service bryter mot EU:s gällande konkurrenslagstiftning. Det var Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF), branschorganisation för leverantörer av reservdelar och verkstäder inom den fria bileftermarknaden, som hade stämt Kia:s svenska generalagent, Kia Motors Sweden (Kia), inför marknadsdomstolen för misstänkt brott mot de konkurrensreglerande riktlinjer som finns för reparationstjänster av motorfordon.
En av landets verkstadskedjor vars medlemmar haft oroliga Kia-ägare som blivit osäkra på om en fri verkstad får utföra rostskyddskontroll har varit i kontakt med Kia Motors och fått följande svar:
”Kia anser att man rätteligen kan kräva att rostskyddskontrollerna utförs av auktoriserad verkstad men tar tills vidare – i ljuset av Marknadsdomstolens dom – det försiktiga förhållningssättet att även icke-auktoriserade verkstäder kan utföra rostskyddsinspektioner på en Kia-bil med bibehållen rostskyddsgaranti. Detta förutsätter som du förstår att kontrollen sker på ett fackmannamässigt sätt och enligt Kias anvisningar Detta ställer, precis som vid service, i sin tur krav på utrustning, utbildning etc. hos den icke-auktoriserade verkstaden. För rostskyddsgarantin (eller, annorlunda uttryckt, garantin mot genomrostning) så innebär ju en kontroll bl.a. inspektion av det kemiska rostskyddet och av det mekaniska rostskyddet (exempelvis plastdetaljer som minskar grussprut) samt påpekande av skador som måste åtgärdas. När det däremot gäller inspektion/besiktning av en konkret uppkommen rostskada inför utförande av garantireparation så ska sådan inspektion/besiktning utföras av auktoriserad verkstad. Som du säkert vet har Kia ifrågasatt Marknadsdomstolens dom inför Högsta domstolen. Beroende på utgången av den prövningen kan Kias hantering av rostskyddskontrollerna komma att revideras.”
Något prövningstillstånd har dock ännu inte beviljats av Högsta Domstolen.
-Enligt gällande rätt får inte biltillverkarens garantier villkoras med att slutanvändaren (bilägaren) måste utföra sådana reparations-, service- och underhållsarbeten som inte täcks av garantin i tillverkarens nätverk av auktoriserade reparatörer. Kontroll av rostskyddet måste anses vara ett sådant arbete. Detta innebär att även icke-auktoriserade verkstäder kan utföra rostskyddsinspektioner på bilen med bibehållen rostskyddsgaranti. Det förutsätter dock, precis som annan service, att rostskyddskontrollen sker på ett fackmässigt sätt och enligt biltillverkarens anvisningar. Sistnämnda har vi fått bekräftat från en biltillverkare, vilket är bra. SFVF förutsätter att alla biltillverkare följer den konkurrensrättsliga lagstiftningen och således intar samma ståndpunkt, säger Bo Ericsson på SFVF.
Läs även Juridikspalten