Nya reparationsanvisningar och Ramona till Inspirationsdagen
Nu är det klart att CAB kommer att visa upp ett helt nytt samarbete med brittiska Thatcham Research. Under Inspirationsdagen kommer Patrik Wahlgren, affärsarkitekt, från CAB att presentera reparationsanvisningar från Thatcham via CABAS och visa hur detta fungerar.
Dessutom kommer Sveriges internationellt mest kända tävlingsförare, Ramona Karlsson, att besöka Inspirationsdagen och under ett framträdande berätta om sin karriär, om sina inspirationskällor och om hur man får sponsorerna att ställa upp.
För bland annat skadeverkstäder är det ofta både kostsamt och tidskrävande att få fram reparationsanvisningar för olika bilmodeller. Brittiska Thatcham Research, välrenommerat inom hela bilvärlden och ledande på bland annat reparationsanvisningar har nu inlett ett samarbete med CAB i Sverige.
Verkstäder får nu också ett unikt tillfälle att fritt prova de nya reparationsanvisningarna under 1 månad. Från releasen 5:5 av CABAS (19/9) möjliggör CAB presentation av reparationsmetoder/- anvisningar i CABAS systemet. Dessa kommer kunna kopplas i åtgärdshanteringen och presenteras tillsammans med kalkylen.
Ramona Karlsson lämnar knappast någon oberörd. Hon har tävlat som ensam tjej bland männen i motorsport sedan hon var tolv år gammal. Genom stark passion, vilja och målmedvetenhet har hon byggt upp sitt eget team och lyckats bli en av världens främsta kvinnliga tävlingsförare. På Motor-Magasinets Inspirationsdag för du bland annat höra henne berätta om när hon fick kasta sig ur sin brinnande rallybil och beskåda när VM-drömmen bokstavligen gick upp i rök. Ramona berättar även vad som är de viktigaste egenskaperna hos rallyteamets mekaniker som ständigt måste se till att tävlingsbilen är redo för nästa race.
Förra året sadlade hon om till rallycross och är nu första kvinna i Supercar, rallycrossens snabbaste klass, där hon driver sitt eget team Ramona RX.
Inspirationsdagens program har bland annat fokus på framtidens teknik. Ur programmet: Det här händer inom tekniken, På plats – elbil och gasbil med tekniker, Träffa leverantörer av produkter & tjänster, Föreläsningar och workshops. Ulf Stefansson, fordonsjurist på Konsumentverket. Jonas Nordenmark, försäljningschef på Bilvision och Christina Varenius vd Ingrezzo kommer att prata om
de senaste rapporterna om rost på nyare bilar, verkstadskvalitet och andra branschrelaterade frågor och hur man får nya kunder till sin verkstad.
Vet du hur lätt det är att få information om bilägandet i ditt närområde? Du kan få namn och adresser på bilägare baserat på märke, årsmodell, geografi och typ av ägare. Du kan också få information som baserar sig på händelser – adressändring, besiktnings-anmärkningar eller ett visst antal månader sedan senaste ägarbyte. Och självklart när det är dags för besiktning. Med denna information kan du skaffa nya kunder. Presenteras på Inspirationsdagen av Bilvision.
De som är bäst på att erbjuda bilägarna rätt information vid rätt tillfälle är de som vinner.
Att boka sin service på internet sägs vara framtidens melodi och i dag finns ett flertal serviceportaler att välja bland. I denna paneldebatt är huvudfrågan om du som verkstadsägare bör ansluta dig eller inte?
Medverkande i debatten är Lasingoos vd Malin Landberg och Autobutlers vd Christian Legene. På scenen även representanter från verkstäder som i dag använder företagens tjänster.
Läs hela programmet på http://www.100procentverkstad.se
Där kan man också anmäla sig. Det är kostnadsfritt att besöka Insprationsdagen.
Bildtext
Hör berättelsen om hur Ramona Karlsson byggt upp en mångmiljonsatsning utan ett öre på fickan. Hur hon trotsat och övervunnit sin svåra blygsel genom ett outtröttligt och viljestarkt arbete. Allt för att få ihop den budget som krävts för att kunna hålla på med sporten hon älskar. På Motor-Magasinets Inspirationsdag berättar hon även om riskerna och om sin nära-döden-upplevelse under Rally Mexico. Mot alla odds har Ramona lyckats komma att tillhöra motorsportseliten genom sitt motto: “Vill man så kan man”.