23948sdkhjf

Bilen avgörande för var stockholmaren bosätter sig

Stockholms innerstadsbor är allt som oftast inbitna kollektivtrafikanter. Många har av olika anledningar inte tillgång till bil. Bilberoendet är betydligt större för boende i närförorter och ännu längre från staden, enligt en undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av OKQ8. Samtidigt ser många bilen som praktisk och en möjliggörare för frihet, och många boende längre från staden skulle välja att flytta om de inte längre hade tillgång till sin bil.

Demoskop och OKQ8 har frågat stockholmarna om deras sätt att förflytta sig. Undersökningen visar att 54 procent i Stockholms närförorter och hela 79 procent ännu längre från staden bedömer att de är beroende av bilen för att vardagen och fritiden ska fungera bra. Av dessa menar 33 procent i närförort och 55 procent längre från staden att de är väldigt beroende av bilen, att jämföra med 12 procent i innerstaden.

Samma tendenser gäller i val av transportmedel till jobbet. 42 procent i närförort och 62 procent boende ännu längre från staden tar bilen till jobbet. Endast 17 procent boende i innerstaden väljer bilen.

41 procent av de som bor längre från staden och har bil i dag skulle välja att bo någon annanstans om de inte hade bil.

- Det är intressant att bilen har så stor inverkan på ett livsval som boendet, så pass att många kan tänka sig en flytt om bilsituationen förändras. För boende i innerstaden innebär kollektivtrafiken naturligtvis att behovet av bil blir lägre i viss utsträckning, även om många känner att bilen är praktisk, innebär en frihet och saknas vid vissa ärenden. Tvärtom är det för boende längre från staden, där bilen är direkt nödvändig för många, säger Andréa Haag, bygg- och etableringschef på OKQ8.

De vanligaste begreppen som förknippas med bilen oberoende av vart man bor är just praktisk (82 procent) och frihet (77 procent). Betydligt fler boende längre från staden och i närförort än i innerstaden förknippar dock bilen med begreppet nödvändig (70, 48 respektive 23 procent) och njutning (20, 18 respektive 12 procent). Medan innerstadsbor i större utsträckning än boende längre från staden och i närförort ser bilen som en miljöförstörare (49, 37 respektive 34 procent) och besvärlig (22, 13 respektive 11 procent).

Störst skillnad i behov av bilen märks vid inhandling av mat, där 80 procent av boende längre från staden, 69 procent i närförort och 25 procent i innerstaden menar att de skulle använda bilen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111