Storslam för Volvo i Folksams rankning av säkra bilar
Folksams rankning av bilars krocksäkerhet, ”Hur säker är bilen?” 2015, baseras på utfallet av verkliga olyckor. Folksam har forskat kring trafikskador sedan början av 80-talet, så det finns en stor samlad kunskap om hur skador uppstår, hur de kan undvikas och begränsas. En viktig parameter är vilken bil man färdas i – bilens säkerhet har en avgörande betydelse för vilka konsekvenser en olycka får.
– Det är av engagemang för våra kunder som vi tar fram rapporten ”Hur säker är bilen?”. Förutom pris är säkerhet den viktigaste faktorn vid val av bil. Rankningen är till för att hjälpa och vägleda bilköpare till säkra bilval, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef hos Folksam.
I årets rapport har Folksam rankat 254 bilmodeller. Volvo är klar vinnare, precis som vid rapporten 2013, men avståndet minskar i toppen. I årets lista hamnar Volvo XC 60 tillsammans med sina systermodeller V70, S80, V60 och S60 i topp. De bygger alla på samma grundstruktur. Volvo har dessutom modellen XC90 02-14 på andra plats, tätt följd av Honda CRV 98-06 som hamnade i toppskiktet även 2013.
En nyhet i årets rankning är att BMW har två modeller med på listan över de allra säkraste bilarna som har minst 40 procent högre säkerhet än medelbilen: BMW 3-serie 12- och BMW 5-serie 04-09. 5-serien var även förra gången bland de säkraste. Dessutom har Audi A4 08- samt Mercedes C-klass 07-13 tagit sig in på topplistan.
När det gäller småbilar är det glädjande att flera nyare modeller har en relativt hög säkerhet. Bland de allra minsta småbilarna är det flera nyare bilar som har en hög säkerhetsnivå, bland andra Skoda Fabia 07-13 som är mycket nära säkraste klassen.
I botten av rankningen hamnar VW Polo 82-94. Men även följande något modernare bilar har en mycket låg säkerhet: Honda Civic 96-00, Ford Fiesta 96-02, Hyundai Accent 99-06, Hyundai Elantra 96-03 och Citroën C3 00-09.
Utvecklingen mot allt säkrare bilar fortsätter. Risken att få en skada som leder till invaliditet vid en bilkrock har drygt halverats i moderna bilar jämfört med tidigt 80-tal. Under samma tidsperiod har risken för dödande skada minskat med cirka 85 procent.
– Bilarna kommer att bli ännu säkrare framöver allteftersom nyare effektiva säkerhetssystem, som exempelvis autobroms, kommer ut i allt större omfattning, säger Anders Kullgren.
– I dagsläget finns mer än 40 procent av bilmodellerna att tillgå med autobroms. Därför har vi i år kunnat skruva upp kraven för att en bilmodell ska klassas som Bra val till att även inkludera autobroms. Ändå är det hela 69 bilmodeller som vi kan rekommendera som Bra val.
Hela listan inklusive de 69 modeller som klassas som Bra val, samt rapport med tabeller och diagram: www.folksam.se/hursakerarbilen
Om undersökningen
Folksam har presenterat ”Hur säker är bilen?” vartannat år sedan 1983. 2015 års rapport är den sextonde upplagan och bygger på analyser av verkliga trafikolyckor där risken att få en skada som leder till invaliditet eller död jämförts mellan olika bilmodeller. Årets rapport baseras på nationell trafikolycksdata (STRADA) där 178 000 tvåbilskollisioner som inträffat i Sverige mellan 1994 och 2015 samt 50 000 skadade bilister som uppsökt akutsjukvården mellan 2003 och 2015 analyserats. För att även kunna få med nyare bilmodeller i rapporten har underlaget kompletterats med resultat från krocktester samt information om tillgänglig viktig säkerhetsutrustning.
Bild Anders Kullgren