Svenskarna dominerade dragracing-EM i England
Traditionsenligt avgjordes årets finaltävling i Dragracing EM, FIA European Drag Racing Championship på Santa Pod Raceway i England. Och redan innan finalerna på söndagen stod det klart att fyra av de fem Europamästartitlarna vanns av svenska förare.
FIA European Dragracing Championship har körts över sex deltävlingar varav två i Sverige på Tierp Arena. Den första och sista deltävlingen körs på Santa Pod. Ingår gör också en tävling i Finland och en deltävling i Tyskland.
I den snabbaste Top Fuel Dragster var Mikael Kågered, Linköping i knapp ledning inför tävlingen. Tabelltvåan Anita Mäkelå var kvalsnabbast med 4.01 sek/ men Kågered kvalade in som tvåa bara en hundradels sekund långsammare och höll kvar ett försprång i poäng. Som kvaletta och tvåa i tävlingsstegen kunde Kågered och Mäkelä tidigast mötas i final.
Mäkeläs tävling slutade dock något oväntat redan i kvartsfinal, där hon mötte sin landsman Jari Halinen. Halinen, som hade gått in som reserv i tävlingen då Patrik Pers, Stockholm hade kört sönder. Micke Kågered fick beskedet att mästartiteln var säkrad precis innan sitt kvartsfinallopp mot tabelltrean Stig Neergaard från Danmark. Kågered fick nöjet bjuda publiken på Santa Pod på en ny snabb körning 4.01 sekunder/466 km och Neergaard var chanslös. Kågered och teamet fortsatte prestera på topp och säkrade en finalplats i tävlingen efter vinst mot hemmaföraren Liam Jones. Finalmotståndare var Jari Halinen, som i sin semifinal slog ut svenske Stefan Gunnarsson från Mantorp. Halinen vann också finalen över Kågered, efter att kompressorremmen gick av under loppet för Micke. Han hyllade efter tävlingen hela sitt team för en storartad laginsats under året och sa att han kan inte vara annat än nöjd med den avslutande tävlingen, EM titeln och säsongen.
I Pro Stock klassen kom Thomas Lindström, Stockholm till Santa Pod banan som ledare i EM tabellen 46 poäng före Jimmy Ålund, Norrköping, som i år jagade en tionde mästartitel. Ålund var kvalsnabbast, medan Lindström fick nöja sig med en tredje kvalplats. I söndagens tävling vann båda två sina respektive kvartsfinaler och semifinaler och Lindström höll med det undan för Ålund i poängstriden och hade säkrat Europamästartiteln redan innan finalen. Tävlingsvinsten gick till dock till Ålund som genomgående körde något snabbare tider än sina konkurrenter. Ålund tar EM silver och bronsplatsen går till Michael Malmgren, Helsingborg.
I Pro Modified klassen stod slaget om mästartiteln mellan två svenska förare; Michael Gullqvist, Stockholm ledde EM tabellen med tre poäng innan tävlingen, ett försprång som dock hämtades in av Mats Eriksson, Borlänge redan under kvalet. Erikssons bil presterade fem sekunders körningar gång på gång och han var kvaletta med en personbästa tid 5.92 sek. Det innebar också nya viktiga poäng och Inför söndagens tävling hade Eriksson passerat Gullqvist med 12 poäng, vilket inte på något sätt var en betryggande ledning. I inledningen av tävlingen fortsatte både Gullqvist och Eriksson att köra snabba fem sekunders körningar och vann två heat var innan de två möttes i semifinal, där utgången av loppet avgjorde vem av de båda som vann EM titeln. Loppet var över för Mats Eriksson redan på startlinjen efter en tjuvstart med diskvalificering som följd. Gullqvist körde en ny snabb tid 5.96 sekunder med sluthastighet 397 km och mötte i finalen engelsmannen Roger Moore, men stod som segrare även i det loppet. EM guld till Gullqvist, som för en vecka sedan också blev svensk mästare i Pro Modified klassen. Tvåa i EM tabellen Mats Eriksson och trea Bruno Bader från Schweiz.
Veteranen Leif Andreasson, Stockholm var redan innan tävlingen på Santa Pod klar Europamästare i Top Methanol Funny Car. Johan Lindberg, Stockholm tar andraplatsen och Johnny Oksa från Finland slutar trea i årets EM tabell.
I Top Methanol Dragster blev det tyskt i topp och den nya Europamästaren heter Dennis Habermann. Andraplatsen hamnar i samma team hos brodern Timo Habermann. Bronsplatsen i årets EM går till Jonny Lagg från Ödeshög.