23948sdkhjf

Sverigepremiärer på Inspirationsdagen

Inspirationsdagen den 9 oktober i Hagamagasinet kommer att bli en riktig höjdare för verkstäder som vill veta mer om nyheter för branschen och som under avspända former kommer att kunna diskutera framtidsfrågor med både specialister och kollegor.

Det blir ett omfattande och intressant program under hela dagen med allt från Certifierad verkstad till hur man ska skaffa sig nya kunder, hur man ska reparera en el- eller gasbil, om man ska ansluta sig till en verkstadsportal och mycket mera.

På plats finns också ett 15-tal utvalda utställare som kommer att visa det absolut senaste inom produkter och tjänster för verkstäder. I samband med Inspirationsdagen blir det också Sverige-premiärer för flera branschnyheter.

Cabas

introducerar Thatchams metoder för skadereparationer och Saint-Gobain Autover lanserar både VIN-sök och club@utover.

Winassist

kommer att visa den nya Digitala Mekanikerrapporten. Marknadens enda digitala mekanikerrapport. Ett verktyg för verkstaden att jobba efter en standard i serviceprocessen och skapa kvalité mot slutkunden och importören. Från början var pappersrapporten till för att säkerställa att reklamationsarbeten utförs enligt de garantiregler biltillverkaren ställer på verkstaden. Metoden har varit att verkstaden har en förtryckt mall på baksidan av arbetsorderna som skrivs ut. Den utskrivna arbetsordern godkänns och signeras av kunden och mallen finns på baksidan. Där skriver teknikern utförligt hur reparationen har utförts och godkänds. Mallen säkerställer att garantiregler efterlevs på rätt sätt och att garantireparationen klarar en revision.

Saint-Gobain Autover

lanserar VIN-sök och club@utover
Under oktober månad lanserar Saint-Gobain Autover VIN-sök, det vill säga möjligheten att söka på registreringsnummer och få svar på exakt vilken vindruta som sattes i bilen i fabrik. Det har länge varit ett problem bland svenska verkstäder att matcha rätt ruta till en bil, eftersom det blir fler och fler val per modell, ibland uppåt 15 stycken. Med VIN-sök får du antingen träff (som är 100 procent korrekt) eller ej. Vid träff debiteras du 99 kr och vid icke-träff ingenting. Väljer du att köpa glaset från Autover utgår en kredit på 60 kr, d.v.s. din sökning kostar 39 kr.

Tjänsten är efterlängtad av de svenska kunderna och leder till uppenbara fördelar.

VIN-söken täcker vid lanseringen drygt 60 procent av den svenska vagnparken, men databasen byggs på utifrån de sökningar som görs och målsättningen är att täcka 100 procent. I dagsläget har VIN ingen träff på japanska eller koreanska märken, men även där jobbar vi för att få tillgång till informationen.

I samband med att VIN-söken lanseras kommer också Club@utover till Sverige. Club@utover är en medlemsklubb där man kan logga in på en hemsida med bland annat instruktionsfilmer gällande glasmontering, E-learning och mycket mer.

Carsystem

kommer att presentera sitt företag och sortiment Samtidigt kommer man att presentera sitt nya lagersystem TRULS . Som kommer att göra det dagliga arbetet mycket enklarare för kunderna, utan risk för driftstopp på grund av att man missat att beställa varor.

Midland Oil

Hur bygger bilverkstaden en lönsammare och lojalare servicekundgrupp? Branschrapporter om ökad konkurrens och lägre lönsamhet duggar tätt. Även om flertalet bilåterförsäljare upplever en god försäljning av såväl nybilar som begagnatbilar med ökat antal servicekunder för servicemarknaden, så pekar många verkstäder på minskad lönsamhet på grund av ökade garantiarbeten, kortare tider för service och reparationer och förlängda serviceintervaller. De säger också att kostnader i form av assistanspremier och högre krav på kunduppföljning ökar. Midland visar konkreta exempel på hur bilåterförsäljare och verkstäder vänt trenden i samarbete med Midland. De visar hur verkstaden med enkla och bra aktiviteter kan påverka servicekundernas beteende. Resultaten är fler sålda servicar, förbättrad kundkontakt med möjlighet till merförsäljning och ökad kundnöjdhet.

KG Knutsson AB

finns på plats för att visa ett urval ur sitt utbud av produkter till verkstad och även påvisa att man kan vara en helhetsleverantör verkstaden.

Lagagruppen AB

kommer att ha en mässdisk med broschyrer och info gällande begagnade reservdelar, kanske också visa lite begagnade delar.

Autogloben/Automässan

Den 3-4 februari 2016 arrangeras Autogloben på Globen i Stockholm. Autogloben är en ny regional mötesplats för fordonsverkstäder och deras leverantörer i Stockholm och Mälardalen. Och den 8 - 21 januari 2017 är det dags för Automässan i Göteborg, Skandinaviens största mötesplats för fordons- och verkstadsbranschens eftermarknad. På Inspirationsdagen kommer Autogloben/Automässan via Svenska Mässan att informera om de kommande evenemangen.

Kontrollerad Bilverkstad (KBV)

Finns på plats med sin inspektör i Stockholmsregionen, Conny Söderlund. Han kommer att ha med sig material och information om några KBV-nyheter. Ny publik hemsida www.kbv.nu. Ny funktion på intranet: resultatredovisning/statistikverktyg till anslutna verkstäder. Ny generell statistik för verkstadskvalitet /kundnöjdhet

Bilvision

Bilvision AB är idag den ledande informationsförmedlingstjänsten för dig inom Svenska fordonsbranschen. Genom www.bilvision.se får du tillgång till alla registertjänsterna från Transportstyrelsen, samt tilläggsinformation från flertalet externa leverantörer, för att skapa en komplett och tydlig informationsbild på det du söker. Här hittar du information på fordon, brukare och ägare men kan även registrera inbyten, av- och påställningar, ägarbyten, försäkringar och garantier samt släcka 2:or.

Andra företag som ställer ut är Pivab, Autodata, Henkel, Brim och Visma.

Läs mer om Inspirationsdagen på

http://www.100procentverkstad.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062