Gyllenhammar vill se politikerna omvärdera fordonsindustrin
Den forne Volvo-chefen talar på Stora Leverantörsdagen under rubriken ”The divine confidence”, om att lita mer på känslan – övertygelsen – framför siffror på Excelark.
– Vi är naturligtvis glada över att få ge Pehr G Gyllenhammar sista ordet på årets leverantörsdag, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG - Fordonskomponentgruppen, programansvarig och den som bjudit in näringslivsnestorn.
Tidningen Fordonskomponentens redaktör Göran Björklund fick möjlighet att träffa Pehr G Gyllenhammar en sommardag i Cardierbaren på Grand Hôtel i Stockholm. Det blir ett drygt timslångt samtal kring dagens Volvo, Scania, de kvarvarande spillrorna av Saab samt svensk leverantörsindustri. Men det blir också en hel del om svensk inrikes- och näringspolitik samt företagens roll, ansvar och villkor.
Gyllenhammar framhåller gärna det samspel som fanns på hans tid mellan Volvo och sittande regeringar, såväl socialdemokratiska som borgerliga.
– Fordonsindustrin står för sysselsättning och viktiga exportintäkter, påpekar han och tillägger att paret Gyllenhammar var privata vänner med paret Palme. De umgicks och ringdes vid.
Vi kretsar lite kring epitetet ”Det som är bra för Volvo är bra för Sverige”. Pehr G vidhåller hur viktigt det är med tung, teknikdrivande industri för att bygga välstånd i ett land.
Trots sin sorti från Volvo för mer än 20 år sedan är det ingen hemlighet att Pehr G Gyllenhammar är oroad för Volvo Cars framtid med kinesiska ägare – han var även orolig över Ford.
Det innebär ett kinesiskt och i viss mån även globalt agerande där naturligtvis ägarintressen måste tillgodoses framför de känslomässiga.
– De måste agera utifrån vad deras finansiärer vill och det kommer naturligtvis även påverka leverantörerna. Vill de ta hem produktion till Kina eller placera den någon annanstans så gör de det, säger han.
– Det bästa som svenska leverantörer kan göra är att jobba med produktivitet, kvalitet och kostnader för att vara attraktiva.
Han framhåller det nätverk av duktiga svenska leverantörer, inom såväl LV som PV, som Volvo byggt upp under många år.
– Vissa leverantörer är också internationellt gångbara, som Autoliv vars resa har skett tillsammans med Volvo.
Pehr G Gyllenhammar lyfter fram vikten av att växa, även som leverantör. Att bli stor.
Han refererar till hur tänket var kring Volvo-Renault och indirekt Nissan. Man skulle få tillgång till en bra person- och lastbilstillverkare, men också ett starkt brohuvud in på den Nordamerikanska marknaden genom Nissan.
– Det är lätt att glömma bort att Nissan är så stort i USA, säger han.
Samtalet kommer in på hur det resonerades kring en fusion mellan dåvarande Saab-Scania och Volvo. Det handlade redan då om att bli en stor global tillverkare av lastbilar samtidigt som Saab skulle kunna få mer stadga inom personbilar.
– Det hade varit rätt och jag var överens med Marcus Wallenberg, men Saab-Scanias koncernchef, Curt Mileikowsky, var emot och fick med sig allt fler att gå emot sammanslagningen.
1999 var en sammanslagning av Volvo LV och Scania aktuell igen, denna gång med båda parters samtycke. Men EU-kommissionen satte sig på tvären eftersom bolagen tillsammans skulle bli allt för dominerande på bland annat den nordiska marknaden.
Pehr G Gyllenhammar bor sedan många år tillbaka i London. I dag verkar han som internationell affärsrådgivare och är även vice styrelseordförande för bankirfirman Rothschild i Europa.
Trots sin seniora ålder, 80 år, är det heltidsarbete som gäller.
Sina tankar och minnen har han återgett i de båda böckerna ”Fortsättning följer” och allra senast ”Oberoende är stark”. Dessutom är han en oerhört officiell person som regelbundet finns med i det offentliga samtalet, trots att han lämnade de riktigt stora scenerna för mer än 20 år sedan.
Han pratar gärna om att skapa styrka i företagen, att få dem starka nog för att kunna agera på en konkurrensutsatt och global marknad. Men sedan finns det olika synsätt och ageranden som skiljer företagens ägare åt.
På frågan om Scanias framtid har han svårt att sia och framhåller att VW är en stark och duktig ägare, men ifrågasätter hur bra ett äktenskap med MAN kan bli för Scania. Saab har han svårt att se någon framtid för.
– Snart är svensk fordonsindustri nedmonterad. Det är dystert när allt är utlandsägt, men gudskelov har vi Volvo LV kvar.
Med sitt synsätt ger han uttryck för ett stort patos, även ett nationellt ansvar, kanske på det sätt som finns i andra europeiska fordonsnationer där man håller fordonsindustrin högt.
Det krävs en omvärdering, inte minst från politikerna, menar Pehr G Gyllenhammar. Även de som bor i Sverige måste förstå hur viktig fordonstillverkning är för teknikutveckling och hur den ger jobb i många andra branscher.
– Det är ett mirakel att skapa volymer med den tillförlitlighet som fordonsindustrin klarar, bilar som rullar dag ut och dag in, avslutar Pehr G Gyllenhammar.
Källa: Tidningen Fordonskomponenten