23948sdkhjf

Tredubbling av andelen privatleasade bilar sedan 2012

Den svenska marknaden för privatleasing av bilar växer så det knakar. Om man jämför utvecklingen det första halvåret 2012 med samma period 2015, har andelen tredubblats. Ökningen har gått från 4,7 procent 2012 till 13,8 procent 2015, visar statistik från Bilregistret som privatleasingtjänsten leaseonline.se har sammanställt.

- Jag tror att många kunder upplever att det är både enklare och tryggare att privatleasa bil istället för att köpa. Du slipper kontantinsats, får en fast månadskostnad där det mesta ingår och behöver inte vara orolig för oförutsägbara utgifter. Det ger ett bekymmersfritt bilinnehav, säger Sverker Andersson, vd på Leaseonline.se

I USA uppgår privatleasingen till runt 50 procent av privatmarknaden och i Tyskland över 40 procent. Sverker Andersson förutspår en liknande utveckling i Sverige och en viktig faktor är att privatleasingen nu flyttar ut på nätet.

- Istället för att springa runt till olika bilhandlare kan du nu söka, jämföra och beställa din bil online på ett och samma ställe. Det gör anförskaffningen av bil så otroligt mycket enklare plus att du kan få support i stort sett dygnet runt, säger Sverker Andersson.

I toppen av privatleasingligan ligger bilmodellerna Volkswagen Golf och Volkswagen Polo, följt av Seat Leon och Volvo V40. Mest populärt med privatleasing är det i storstadslänen. I Västra Götaland utgör privatleasingen 26,6 procent av marknaden, i Stockholm 25,5 procent och i Skåne 13,6 procent.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062