23948sdkhjf

Om Volkswagen och Transportstyrelsens ansvar

Majoriteten av alla Volkswagen som säljs i Sverige har godkänts i Tyskland. Det finns en överenskommelse mellan länder i EU att acceptera godkännanden som har fattats i ett annat EU-land.

– Om vi får information om brister inom ett typgodkännande kan vi kontakta det medlemsland som har utfärdat godkännandet eller prata direkt med fordonstillverkaren för att diskutera vilka åtgärder som krävs, säger Ingela Sundin, chef på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har kontaktat Volkswagen Sverige för att få svar på om svenska bilägare kan vara drabbade men har inte fått besked. Vi har inte fattat något beslut om att göra särskilda kontroller av Volkswagen utan följer just nu utvecklingen. Ansvaret att kontakta tillverkaren och utreda om fordonen avviker från ställda krav ligger på Tysklands typgodkännandemyndighet, Kraftfahrt Bundesamt (KBA).

Det är helt olika system för att godkänna fordon inom EU och USA. Inom EU godkänner en myndighet fordonet eller delsystemet, efter att ett provningslaboratorium som har mandat att utföra kontroller har gjort sådana och rapporterat in resultaten till myndigheten. USA ställer krav på att tillverkare ska uppfylla standardiserade normer men använder sig inte av formella myndighetsgodkännanden.

Kontroll av fordon som är i trafik
Transportstyrelsen kontrollerar även fordon som går i trafik för att se att avgasreningssystemen fungerar fortsatt under bilens livslängd. Vi kontroller ungefär 75 lätta och 15 tunga fordon varje år genom att ta ut stickprov på olika fordonsmodeller. Myndigheten har i dessa kontroller inte kunnat konstatera att just Volkswagens dieselbilar avvikit från utfärdat godkännande. Det är värt att notera att Transportstyrelsen har kontrollerat ganska få fordonsmodeller. De kontrollerna har dock visat på behovet att utveckla testmetoden för avgasprov och har resulterat i en ny provningsmetod som börjar gälla från 2017. Den nya testmetoden utgår från en körning som är mer lik det sätt som bilen används och visar därför andra mätvärden än den metod som hittills används för godkännande.

I media har det rapporterats om att 60 000 bilar kan ha den aktuella dieselmotorn installerad. Dessa sifferuppgifter är en grov uppskattning av antalet bilar som är gjord utifrån de uppgifter som kommit från amerikanska myndigheter till media. Det är bara Volkswagen som kan svara på exakt vilka modeller och hur många bilar i Sverige som kan vara påverkade.

Fakta om typgodkännanden
Typgodkännande kan beviljas för hela fordon eller för en komponent, ett system eller en separat teknisk enhet som ingår i fordonet.

Ett typgodkännande är ett bevis på att en fordons- eller komponenttyp uppfyller de aktuella tekniska kraven. I Sverige är Transportstyrelsen godkännandemyndighet. Övriga medlemsstater i EU erkänner ett internationellt typgodkännande, som har beviljats av en annan medlemsstat.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063