Alla Mästarna i STCC:s supportklasser
Årets mästare i Formel Renault 1,6 heter Oliver Söderström. 17-åringen från Bjärred i Skåne säkrade sin första titel i klassen genom att vinna båda finalracen på Ring Knutstorp.
Efteråt hyllade han teamet, PWR Junior Team.
– Det bästa team jag kört för. Det har varit en glädje att få jobba med de här killarna och tjejerna, sa han.
Med nästan två års erfarenhet av Formel Renault 1,6 inledde Oliver Söderström säsongen med favoritstämpel på sig.
– Men någon press över det har jag inte känt. Jag har fokuserat på min egen körning, säger han.
Och det har han gjort bra. Gårdagens racesegrar var Söderströms sjunde och åttonde i mästerskapet.
– Vi har haft ett par nollor och senast på Solvalla fick jag inte alls körningen att stämma, men i övrigt är jag nöjd med min insats.
Till finalen på Ring Knutstorp kom Söderström som tvåa i mästerskapet – en poäng efter finländaren Ilmari Korpivaara, FinnDrive. Redan i fredagens kval återtog emellertid Söderström initiativet genom att två bonuspoäng för dubbla pole positions. I lördagens båda race var han helt överlägsen.
– Det känns otroligt att få avsluta mästerskapet med två segrar inför släkt och kompisar på hemmaplan i Skåne, säger Söderström, som tidigare under säsongen även säkrade guldmedaljen i junior-SM.
Med dubbla titlar i bagaget blickar nu den unge skåningen på nästa stora uppgift i karriären.
– Jag testade Formel 4 i Italien förra veckan och mycket talar för att jag kommer att köra den klassen i något mästerskap utomlands 2016.
Tvåa bakom Oliver Söderström i mästerskapstabellen slutade Ilmari Korpivaara, finländaren som tävlar för fjolårsmästarna FinnDrive. Han inledde det första finalheatet i rygg på Södertström, men halkade av och fick nöja sig med fjärde plats. I det andra slutade han trea, men det räckte inte för att erövra titeln.
Finländarna fick trösta sig med dubbla medaljer eftersom Juuso Puhakka slutade på bronsplats bakom sin teamkompis.
I junior-SM blev det en dramatisk kamp om silvret mellan Robert Svensson och Linus Lundqvist. Lundqvist blev tvåa före Svensson i det första heatet, men hade fortfarande nio poäng att ta in på Söderhamnsföraren i säsongens sista race.
I det var Robert Svensson länge tvåa, men efter problem med en lös motorkåpa – som till slut lossnade – fick han tekniskt flagg. Eftersom han ignorerade den blev han utesluten, vilket öppnade för Lundqvist. Med dagens andra raka andraplats blev han också tvåa i JSM före Svensson.
Julius ”Julle” Ljungdahl svensk juniormästare i banracing
Julius ”Julle” blev trea i första heatet i JTCC (JSM). Tredjeplatsen räckte för att han skulle säkra SM-guldet i sin debutsäsong i Renault-klassen.
– Vad hände där? Fantastiskt. Helt sjuk, sa Ljungdahl.
”Julle” Ljungdahl hade allt i egna händer inför finalelgens första heat. Skulle han komma i mål som sämst femma skulle guldet vara klart. Och han medger att det var spänt inför starten.
– Man ser det som kan gå fel. Men det var bara försöka ta det lugnt och göra det man ska göra, sa han.
Ljungdahl har haft en fantastisk säsong och han stod på pallen i alla race utom det sista.
– Marcus (Annervi) har gjort ett jättejobb och att lyckas hålla honom bakom sig har varit tufft. Men vi har haft vinden med oss och han har haft lite motgångar, det har gått vägen. Så jäkla kul, sa han.
Ljungdahl låg på en stabil tredjeplats i första racet, en position som skulle säkra totalsegern. Men han hade en fajt med Ottor Tjäder och låg ett tag tvåa.
– Jag låg bakom och avvaktade. Han gjorde ett misstag och då tog jag chansen. Han kom tillbaka och gjorde en attack och då fick han åka. Det var ingen idé att fajtas, hellre ett SM-guld än en andraplats, sa en jublande glad Ljungdahl.
I andra heatet bröt Ljungdahl.
Marcus Annervi vann båda heaten och blev totaltvåa.
— En rätt okej säsong. Typiskt att jag tappade mästerskapet på hemmaplan i Falkenberg men vi hänger inte läpp för det. ”Julle” har gjort en jäkla bra säsong. Vi fullföljde planen att vinna båda racen. En titel är en titel men det känns ändå som en seger att ha vunnit flest lopp under säsongen, sa Annervi.
Trea totalt blev Anthon Caldana efter en fin andraplats i avslutningsheatet.
— Jag är rätt så nöjd med säsongen, sa han.
Fyra blev Joel Jern (deltog inte i finalen) och femma Otto Tjäder.
Henric Skoog mästare i Clio Cup efter dramatisk avslutning
Renault Clio Cup blev en nagelbitare ända till sista heatet. Andreas Wernersson vann även det andra racet på Ring Knutstorp men i och med att Skoog var tvåa vann han totalt med två poängs marginal.
– Det här framgången är det jag rankar högst i min karriär så här långt, sa en glad och lättad Skoog.
Lättad, för han medgav att lördagen var jobbig. Han skulle ”bara” gå in och bli sämst tvåa i båda heaten (under förutsättning att Wernersson vann). Och det lyckades han med.
– Det har varit en jäkla press hela dagen, den största press jag känt av. Men jag lyckades hålla mig kall och jag stolt över mig själv, sa Skoog.
Avslutningsheatet blev dock dramatiskt. Säkerhetsbilen kom ut med några få varv kvar och vid omstarten kände han flåset bakifrån. Samtidigt gjorde Wernersson allt för att hålla ned tempot för att ge förare bakom chansen att utmana Skoog.
– Jag trodde inte det skulle bli så tajt som det blev i andra heatet, sade Skoog.
Andreas Wernersson tog full pott under finalhelgen men det räckte inte.
– Jag har haft fördel i fart på slutet av säsongen. ”Henke” var snabb i början av året och då avgjorde han mästerskapet. Mitt misstag i Skövde blev avgörande, hade jag fått vettiga placeringar där hade jag vunnit. Den incidenten blev ödesdiger och det grämer mig lite, sa Wernersson och syftar på när han på uppvärmningsvarvet inför premiärloppet åkte in i muren och inte kunde starta.
Och han hade svårt att vara nöjd med att bli tvåa, trots en utmärkt avslutning på säsongen.
– Jag kan inte känna mig nöjd, jag ville vinna. Men det som känns bra är att jag i alla fall visat att jag är den snabbaste föraren. Men jag vill inte ta från ”Henke” något, han har inte gjort några misstag och är en värdig mästare, sa Wernersson.
Albin Wärnelöv blev trea totalt.
– Jag är sjukt nöjd att komma trea efter två säsonger i racing, det kan knappt bli bättre. Vi har haft lite problem i slutet av säsongen eftersom de andra blivit duktigare. Jag har inte riktigt kunnat fajtas med de bästa på slutet men i dag kändes det bra. Jag ser fram mot nästa säsong och ska försöka toppa det här men det blir svårt, sa han.
Wärnelöv var femma förra året och trea i år.
– Vi har en treårssatsning. Femma, trea och kanske etta nästa säsong, sa han med stora leendet.
Nykomlingen Nicklas Oscarsson blev fyra.
– En fantastisk säsong, Jag är riktigt, riktigt nöjd. Nu på slutet har vi kunnat utmana de bästa, sa han.
Mästerlige Kristoffersson obesegrad i Porsche Carrera Cup Scandinavia
Johan Kristoffersson gjorde det omöjliga möjligt: vann samtliga 13 race i Porsche Carrera Cup Scandinavia. De två sista tog han i finalen inför 7.900 åskådare på Ring Knutstorp.
– Som förare har man alltid ambition att segra i alla race man ställer upp i, men att lyckas med det är egentligen mer än vad man vågar hoppas på, sa han efter den lyckade avslutningshelgen i Skåne där Oscar Palm och Jocke Mangs blev tvåa och trea i mästerskapet.
Med två tidigare titlar i bagaget kom Johan Kristoffersson och Kristoffersson Motorsport in som storfavorit i årets mästerskap. Johan vann båda racen i premiären och har sedan samlat segrar på hög. Inför finalen på Ring Knutstorp hade han chans att skriva ett stycke unik racinghistoria – och lyckades. Han kvalade bäst och från pole position vann han båda racen. De två sista i mästerskapet. Ingen av konkurrenterna hängde med.
Bakom Kristofferssons fantastiska facit ligger ett professionellt arbete av såväl förare som team. Johan har vid upprepade tillfällen under säsongen hyllat sin ingenjör Ronnie Bergström och sina mekaniker. Han gjorde det självklart på nytt efter finalen.
Men med tredje titeln i tryggt förvar lyfte han även fram sina konkurrenter som en förklaring till framgången.
– De har pushat mig att ta ut hundra procent av min körning. Därför har jag kört bättre och bättre under säsongen, säger han.
Palm höll undan
Oscar Palm, GP Xperience, höll undan för Jocke Mangs och erövrade andraplatsen i tabellen.
– Det hade varit kul att få avsluta med en bättre racehelg, men totalt sett är jag nöjd med säsongen. Den har varit stabil, sa Oscar, som nådde sjätte och fjärde plats i finalheaten.
Mästerskapstrean Jocke Mangs, som tävlar för team Benny:s, avslutade Porsche Carrera Cup 2015 med två pallplatser (trea och tvåa), men har varit betydligt närmare Kristoffersson i tidigare race under säsongen. Vem minns inte de fantastiska duellerna i premiären i Skövde.
Mangs försökte utmana mästaren den här gången också, men hade inte tillräcklig fart för att snuva Kristofersson på en seger och spräcka hans unika svit.
Sunddahl på pallen
Bakom Johan Kristoffersson var 19-årige Lukas Sundahl från Växjö finalhelgens förare. Fredagens tredjeplats i kvalet följde han upp med sina två första pallplatser i mästerskapet. Han var tvåa i det första heatet, trea bakom Kristoffersson och Mangs i det andra.
– Självklart känns det härligt att få avsluta premiärsäsongen i Carrera Cup med två pallbesök. Varför de kommer nu har jag ingen riktigt förklaring till, men jag och teamet har utvecklats under hela säsongen och nu fick vi betalt för vårt arbete, konstaterade en glad Sundahl.
Pantzar Approved-mästare
I Porsche Approved Cup, där förarna tävlar i 997-modellen av Porsche 911 GT3 Cup, avslutade Anders Conradzon, Xlander Racing, på topp med en dubbelseger.
– Skön avslutning, konstaterade stockholmaren, som ändå fick se sig besegrad i mästerskapet.
Trots tekniska problem i det första heatet säkrade nämligen Kenneth Pantzar, PFI Racing, titeln redan i det första heatet. Med vinnardekal på motorhuven avslutade han säsongen med en andraplats.
– I det andra heatet gick det bättre, då fungerade tekniken i bilen och jag hade varken bekymmer med gashäng eller krånglande växellåda, sa Pantzar och flaggade för att vi kanske får se honom i en 991:a nästa säsong.
Mattias Lindberg segrare i V8 Thunder Cars 2015
Mattias Lindberg, 21 år från Vankiva utanför Hässleholm, är ny svensk mästare i V8 Thunder Cars. Lindberg vann lördagens båda heat som kördes på Ring Knutstorp. Alexander Graff, som var den ende som kunde utmana Lindberg i titelfajten snurrade bort sina chanser redan på det andra varvet i det sista och avgörande heatet.
– Jag är otroligt glad för segern, det här är jättestort, säger Mattias Lindberg. Jag tror att jag är den andra efter Thed Björk som vinner under sin rookiesäsong och jag tror att jag är den yngsta någonsin att vinna titeln. Det känns helt sjukt att jag har lyckats ta sex segrar under mitt första år i klassen.
Lindberg kände med sin sin rival om titeln, Alexander Graff. Båda kör för samma team, Memphis Racing, och känner varandra väl. Graffs misstag på det andra varvet blev kostsamt och Lindberg led med sin teamkamrat
– Det var lite synd att det inte blev nån riktig fajt, säger Lindberg. Graff skulle ha gett mig en riktig kamp det vet jag. Han gjorde ett misstag och det gick inte att hämta hem. Det var bara för mig att åka hem segern.
Det var en besviken Alexander Graff som till slut kunde köra i mål som femma efter en stark uppkörning genom fältet.
– Jag hade andraplatsen säkrad före racet, den enda jag behövde vinna över var Lindberg och det var fel att inte försöka, säger Graff. Jag försökte stressa honom, jagade honom och snurrade på varv två.
Graff inledde säsongen som storfavorit, ledde mästerskapet fram till årets fjärde deltävling i Falkenberg. Där tappade han ledningen i mästerskapet efter punktering i det första heatet och krasch i det andra. På Solvalla för två veckor sedan återtog han ledningen i mästerskapet men det höll alltså inte hela vägen hem.
– Det suger just nu, det är bittert. Jag kommer aldrig att kunna glädja mig åt den här andraplatsen men jag kan blicka tillbaka på en säsong, vi har haft sjukt kul med grabbarna i teamet, jag är nöjd med många av mina prestationer i år… Men det här suger. Silver, då är man först av förlorarna.
SM-trea blev Andreas Ahlberg som efter en tredje- och en andraplats i dagens två heat lyckades jaga ifatt Stein Frederic Akre, en prestation som såg nästan omöjlig ut med tanke på hur många poäng efter Ahlberg låg inför Solvalla-tävlingen.
– Det var det som var målet efter sommaruppehållet, att jaga ifatt en medaljplats, säger Ahlberg, Det är helt magiskt att vi lyckas med det i det sista heatet för säsongen. Jag är jävligt lycklig just nu.
Norrmannen Stein Frederic Akre förlorade tredjeplatsen i mästerskapet på målsnöret. Akre hade behövt bli trea i det andra heatet för att försvara sin position men slutade poänglös efter att ha varit involverad i ett par tidsödande incidenter.
Trea i det andra heatet blev istället Östersundsföraren Freddie Magnusson.