23948sdkhjf

Mekonomen ansluter alla sina verkstäder till SFVF

Samtliga verkstäder inom bilservicekedjan Mekonomen ansluter sig till branschorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) vilket bland annat innebär att de kommer att följa branschöverenskommelsen kring reparationsvillkor. SFVF har tillsammans med Konsumentverket tagit fram överenskommelsen ”Verkstadens Reparationsvillkor” i syfte att skapa tydligare och enhetligare villkor i bilverkstadsbranschen.

Överenskommelsen kring reparationsvillkoren omfattar bland annat förtydliganden av begrepp och vilka anvisningar som verkstäderna ska följa. Verkstäderna måste också ha rätt kompetens, utrustning och använda sig av godkända reservdelar.

-För oss är det självklart att våra verkstäder förbinder sig att följa de riktlinjer som branschen initierar. Mer transparens och tydligare villkor kommer att förbättra relationen mellan verkstad och bilägare. Vi hoppas att fler av våra konkurrenter ansluter sig för att vara med och lyfta vår bransch, säger Madeleine Westerling kedjechef Mekonomen Bilverkstad

-Att SFVFs och Konsumentverkets branschöverenskommelse ”Verkstadens Reparationsvillkor” har fått en positiv utveckling och att Mekonomen valt att ansluta sina verkstäder känns mycket bra. Det är nu bekräftat att branschen har ett behov av en verkstadsförening som arbetar till 100 % med verkstadsfrågor. Det känns mycket glädjande att få ett kvitto på att SFVF arbetar med rätt frågor för sina medlemmar, säger Bo Ericsson vd SFVF

Många verkstäder i de större verkstadskedjorna håller redan en hög kvalitet, för dessa verkstäder innebär en anslutning därför inga större förändringar. Syftet med initiativet kring branschöverenskommelsen är att nå den mindre grupp av verkstäder, enskilda och kedjetillhörande, som inte håller samma kvalitet och som påverkar hela branschen negativt.

-Våra kunder ska känna sig trygga med valet av Mekonomen – oavsett vilken Mekonomen-verkstad som bilen lämnas in till. För att få verka under Mekonomens varumärke ställs höga krav på kvalitet och servicegrad och det löpande kvalitetsarbete som sker i Mekonomen har resulterat i att verkstäder uteslutits ur konceptet när de inte visat på åtgärder för att nå upp till varumärkets och kundernas krav. Samtliga av våra verkstäder ska därför redan idag nå upp de krav som branschöverenskommelsen innebär, säger Håkan Hedberg, vd Mekonomen Sverige
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063