Dieselgate visar på behovet av oberoende tester
"Oavsett om VW har uppsåtligt fuskat eller inte, blir detta ett klart steg bakåt avseende det förtroende konsumenten har till fordonstillverkarnas uppgifter. Det är särskilt olyckligt med tanke på den, såvitt vi vet, positiva utveckling som fordonstillverkare, leverantörer och akademi/institut de senaste åren via forskningsprogram i Sverige och Europa har gjort inom ramen för t.ex. EUs ramprogram faktiskt kunnat leverera. De miljarder som satsats från industrin i dessa program har naturligtvis gjorts för att kunna leverera produkter till kund som möter hårda miljökrav och samtidigt kan vara konkurrenskraftiga. Det som nu VW levererat, uppsåtligt eller inte, går inte att försvara och det känns lite som att "snubbla på målsnöret" när detta uppdagas. Efterföljande utredningar får klargöra om detta bara är VW eller även andra tillverkare som omfattas.
I tider då fordonsindustrin står inför många förändringar och en ökad kravbild från samhälle och konsumenter och ny teknik införs i fordonen som t.ex. el- och hybriddrift, aktiva säkerhetssystem som komplement till passiva system och försök med självkörande fordon som börjar trafikera våra vägar och få mer utrymme i forskningsprogram, så behöver fordonsindustrin allt förtroendekapital som kan uppbådas. Självklart behöver ny teknik och användarmönster noggrant forskas på, provas, demonstreras och utvecklas för att möta samhällets utmaningar och ges möjlighet till konkurrensfördelar, men någonstans måste det finnas kompetens som med teknisk infrastruktur kan "filtrera" företagens för ivriga eller mindre genomtänkta tekniska introduktioner. Eller helt enkelt finnas som stöd för att förhindra misstag, som typ VWs påstådda fusk.
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP-koncernen), som en del av RISE, kan ge sådant kompetensstöd genom hela utvecklingskedjan, eller innovationskedjan om man så vill, och bidrar i många fall till att företag inte hamnar i dessa situationer. I VW-fallet är det uppenbart någon form av internt egenkontrollsystem som fallerat och det borde funnits någon kontroll av oberoende part (Tredjepartskontroll) för denna typ av mjukvara i systemet som kontrollerar hur hårdvaran (förbränningsmotorn genom motorstyrprogrammeringen) kan tillåtas påverka resultatet. I Sverige upphandlas Tredjepartskontroll av Transportstyrelsen och SP-koncernen genomför varje år uppdrag åt Transportstyrelsen. Ofta kan det gälla enskilda komponenter eller system som t.ex. glasrutors egenskaper, kvalitet på regummerade däck men även mer komplexa områden som EMC av komponenter i fordon. För förtroendet till fordonsindustrin och för svensk innovationskraft är det viktigt att denna typ av kompetens finns i Sverige och naturligtvis borde det vara givet att fler uppdrag tredjepartskontrolleras från Svenska organisationer, exempelvis SP-koncernen. Inte bara för den fordonstillverkningen som sker i Sverige men även för t.ex. europeisk fordonsindustri. Genom tredjepartskontroll uppnås mer än att fordonen troligen bättre lever upp till den specifikation som utlovas och större säkerhet för konsumenten."
För konsumenterna är det viktigt.
För företagen är det viktigt.
För den enskilde ingenjören är det viktigt.
För tilltron till framtidens fordonsindustri är det viktigt.