Ny fyrhjulsdrift i 911 Carrera 4 och 911 Targa 4
Det adaptiva chassit PASM (Porsche Active Suspension Management), nu standard, ger med tio mm lägre markfrigång en ännu större bredd mellan sportiga köregenskaper för bana och avslappnad långfärdskörning. Bakaxelstyrning, som nu är ett tillval i Carrera 4-modellerna, vidgar väsentligt det dynamiska spektrat.
I kombination med elektro-hydraulisk fyrhjulsdrift har 911 Carrera 4 för första gången bättre accelerationssiffror än de bahjulsdrivna motsvarigheterna. Utrustad med tillvalen PDK och Sport Chrono-paketet accelererar 911 Carrera från noll till 100 km/tim på 4,1 sekunder (0,4 sekunder snabbare än föregående modell), medan S-modellen gör det på 3,8 sekunder (0,3 sekunder snabbare). Cabriolet S och 911 Targa 4 med motsvarande utrustning behöver bara 0,2 sekunder längre tid. Toppfarten varierar beroende på modell och utrustning mellan 287 km/tim och 305 km/tim.
I kombination med PDK-växellåda har reglaget en extra knapp, "Sport Response Button". När den knappen är intrycket är drivlinan inställd för maximal acceleration under 20 sekunder, till exempel inför en omkörning. För det ändamålet väljs den optimala växeln och motorstyrningen anpassas till ännu kvickare respons under en kort tid.
Den elektro-hydrauliska fyrhjulsdriften svarar ännu snabbare och känsligare tack vare tekniken lånad från 911 Turbo. Den ökar framförallt riktningsstabiliteten under extremt sportig körning utan att förlora kvickheten. Harmonin mellan den nyutvecklade fyrhjulsdriften och det finjusterade PASM-chassit med sin 10 mm sänkta kaross är därför ännu bättre. Det är standard på alla Carrera-modeller och ökar stabiliteten vid snabb kurvtagning. Samtidigt är den nya generationen stötdämpare, med sin bredare karaktäristik, bekvämare tack vare mer exakt respons och de ger också bättre kontroll vid hård körning.
Den aktiva bakaxelstyrningen som nu finns som tillval till Carrera S är hämtad från 911 Turbo och 911 GT3. Det förbättrar ytterligare bilens egenskaper när man styr in i kurvor. Dessutom ökar den stabiliteten vid filbyten i höga hastigheter. Samtidigt är den lättare att manövrera vid låga hastigheter i stadstrafik tack vare att vändcirkeln minskats med 0,4 meter. De förbättrade köregenskaperna förmedlas till föraren via den nya generationen rattar med en design som baseras på ratten i 918 Spyder. Standardratten har en diameter av 375 mm, GT-sportratten, som är ett tillval, har en diameter av 360 mm.
För att underlätta vid vardagstrafik erbjuder Porsche ett hydrauliskt lyftsystem med integrerade lyftcylindrar i fjäderbenen fram. Genom att trycka in en knapp ökar markfrigången fram med 40 millimeter på fem sekunder och förhindrar att bilens underrede slår i marken, till exempel vid branta garageutfarter.