Studenter designar ny version av Renault Clio
Nu ger Renault studenterna vid den prisbelönta kommunikationsskolan Berghs School of Communication uppdraget att designa en Limited Edition-upplaga av Renault Clio med lansering i början av 2016. Temat för den frivilliga designtävlingen är passion och studenterna har getts uppgiften att ta fram produktdesign, koncept, namn samt kommunikationen för bilen, vilket gör projektet till ett 360 graders marknadsprojekt.
Vinnarna i tävlingen får se sin bil lanseras i Sverige i 150 exemplar samt en resa till Paris där de får se den bil de designat skapas på Renaults globala designcenter.
-När vi fick möjligheten att lokalt ta fram en specialversion av Renault Clio i Sverige, kände vi direkt att vi ville göra något annorlunda, säger Lars Höglin, Marknads-kommunikationschef Renault Nordic AB.
Precis som köpbeteendet generellt har rört sig mot mer känslodriven konsumtion har köpbeteendet hos bilkonsumenterna följt samma riktning. Samtidigt har bilindustrin i mångt och mycket fortsatt att vara rationell i sin kommunikation och fokuserat på hårda fakta. Reklamkampanjer för bilar har varit svåra att skilja åt för konsumenter. Det vill Renault ändra på genom att nu vända sig till Berghs studenter.
-Det är viktigt för oss på Renault att uppfattas som ett modernt och relevant varumärke och baserat på detta kläcktes idén om att låta Berghs studenter skapa en specialversion av populära Clio åt oss, berättar Lars.
Berghs School of Communication utsågs i somras för andra året i rad till världens bästa kommunikationsskola vid Cannes Lions, som brukar beskrivas som ”VM i reklam”. Det är fjärde gången skolan vinner priset, vilket gör skolan till den mest belönade i världen.
-Det vi gillade med just detta projekt var helhetsgreppet. Att våra studenter inte bara ska få ta fram en kommunikationsplan utan även strategi, design och ett namn på bilen, säger Rebecka Leo, Operativ projektledare Program, Berghs School of Communications