Svenska Mazda-tekniker placerade sig som tvåa i Europa
Totalt var det 22 olika lag från hela Europa som deltog i finalen av MazTech. Redan i början av året arrangerades web-baserade uttagningstävlingar för alla Mazda-tekniker runt om i Sverige. De tio främsta teknikerna gjorde sedan upp om de två finalplatserna till Barcelona. Här agerade Henrik Hörnell och Jimmy Olander som ett lag. Sex olika tekniska problem skulle lösas på bästa sätt. Varje delprov fick ta maximalt en halvtimma att lösa. Det handlade bl.a. om trasiga automatiska växellådor, om bilar som inte startade och att justera in olika säkerhetssystem. Allt från Mazdas senaste avancerade Skyactiv-teknologi.
- De båda unga teknikerna gjorde en utomordentlig prestation, säger Stefan Sandberg, servicemarknadschef, Mazda Motor Sverige, som följde deltagarna på plats i Mazda Space. En sådan här tävling breddar kompetensen i hela vårt servicenät och ökar intresset för servicemarknadsfrågor. Förutom att det för teknikerna själva givetvis ger dem en värdefull individuell utveckling. Arbetet på dagens märkesverkstad är tekniskt och datamässigt mycket avancerat och det gäller framförallt att göra våra Mazda-kunder nöjda.
Något som nyligen bevisades av undersökningsinstitutet J.D. Power i vars tyska mätning, Customer Satisfaction Index (CSI), där Mazda blev nummer ett när det gäller just nöjda bilägare.
Bildtext: Henrik Hörnell från Bilgalleriet i Uppsala och Jimmy Olander från HA Bil i Jönköping.