Felaktig fordonsbelysning kan äventyra trafiksäkerheten
Den senast sammanställda besiktningsstatistiken för personbilar (från 2013) visar att Bilprovningen kontrollbesiktade cirka 1 500 000 personbilar. Av dessa underkändes 45 procent.
Den vanligaste anledningen till underkännande (28 procent) var brister i kommunikationssystemet, i vilket belysningen utgör merparten av de komponenter som kontrolleras. Flest anmärkningar fick positionslyktan (10 procent) och huvudstrålkastarna (9 procent).
I samband med den årliga besiktningen kontrollerar Bilprovningen att bilens huvudstrålkastare, dimstrålkastare, positionslykta, skyltlykta, körriktningsvisare och stopplykta fungerar på avsett sätt.
Glödlampor till fordonsbelysning har oftast en relativt kort livslängd. Dessutom riskerar ljus som har en felaktig inställning att blända andra trafikanter och äventyra trafiksäkerheten. Dimstrålkastare ska inte kunna lysa utan att bakre positionslyktor lyser samtidigt. Den ska också kunna släckas när bilens halvljusstrålkastare lyser.
I övrigt gäller att vid färd på väg dagtid använda varselljus eller halvljus. I mörker, gryning eller skymning eller vid andra väderförhållanden ska halvljus används. I dimma eller vid kraftig nederbörd bör dimljus användas istället för halvljus.
Mörkerseendet avtar med stigande ålder och därför rekommenderas att strålkastarnas originalglödlampor byts ut till godkända tillbehörslampor som ger cirka 100 procent mer ljus.