Polestar Cyan Racing lanserar flerårig WTCC-satsning
– Vi har valt WTCC för vår globala motorsportplattform då vi kan kombinera spjutspetstekniken i våra Volvo-bilar med spännande racing över hela världen. Mästerskapet möjliggör oss även att vidareutveckla vår teknik och använda vår kunskap från racingbanorna direkt till våra produkter för prestandaorienterade Volvo-kunder, säger Niels Möller, Chief Operating Officer på Polestar, Volvo Cars prestandamärke.
Satsningen avslöjas på dagen 30 år sedan Volvo Cars tog titeln i EM för standardvagnsracing, ETCC, med klassiska modellen Volvo 240 Turbo. Snabbspola till 2016 där Polestar Cyan Racing kommer att bära vidare arvet till en ny utmaning genom att jaga världsmästartiteln med helt nya tävlingsbilen Volvo S60 Polestar TC1.
– Det är en stor dag för oss alla på Polestar Cyan Racing att tillkännage vår satsning på världsmästerskapet i standardvagnsracing, en satsning som handlar om en sak; att ta världsmästartiteln till Sverige, säger Alexander Murdzevski, Head of Motorsport på Polestar.
Cyan Racing är den officiella motorsportpartnern till Polestar, Volvo Cars prestandamärke, ett samarbete som startade 1996 med sex förartitlar och sju teamtitlar i STCC som resultat hittills, senast med en dubbel titel i STCC 2015 för tredje året i rad.
Efter en utvärderingssäsong i WTCC 2011 och två säsonger i australiska V8 Supercars blir 2016 starten på Polestar Cyan Racings första fleråriga program i ett världsmästerskap.
– Vi har stor respekt för utmaningen som ligger framför oss och vi tar oss an den med ett absolut engagemang. Detta är en långsiktig satsning och vi har ett gediget testprogram under vintern som vi kommer att fortsätta parallellt med vår första WTCC-säsong 2016, en säsong som främst handlar om att bygga kunskap inför kommande år, säger Christian Dahl, Chief Executive Officer på Cyan Racing.
240 Turbo-modellen dominerade racingbanorna i Australien, Finland, Tyskland, Portugal, Nya Zealand och Sverige under mitten av åttiotalet. Volvo bevisade styrkan i konceptet med en fyrcylindrig turbomatad motor gentemot stora konkurrenter som BMW, Rover och Jaguar, samtliga som tävlande med sex-, åtta- och 12-cylindriga motorer.
Den helt nya tävlingsbilen Volvo S60 Polestar TC1 tar vidare arvet från 240 Turbo med en nyutvecklad 4-cylindrig turbomotor på 400 hästkrafter, baserad på spjutspetstekniken i Volvos nya Drive-E-motorfamilj.
– Att använda Volvo-motorn som bas och inte den generiska WTCC-motorn till vår bil var en självklarhet. Volvos motorer passar mycket väl för racingändamål vad gäller effekt, teknik och hållbarhet, som vi tidigare bevisat i STCC, V8 Supercars och WTCC. Drive-E-motorn är ett perfekt exempel med lågfriktionsteknik och exotiska materialval. Vi har även utnyttjat utvecklingsarbete från tidigare racingprogram och prestandabilsutveckling, så vi ser verkligen fram emot att tävla mot de bästa i WTCC 2016 och framåt, säger Mattias Evensson, ansvarig för motorutveckling på Cyan Racing.
Regerande STCC-mästaren Thed Björk, trefaldiga STCC-mästaren Fredrik Ekblom och flerfaldiga STCC-segraren Robert Dahlgren är samtliga delaktiga i utvecklingsarbetet för WTCC-programmet.
Vidare information om Polestar Cyan Racings satsning i WTCC 2016, inklusive föraruppställning, kommer att avslöjas inom kort.