Nollzon när 14 000 väljer elbilstaxi
- För oss var det en självklarhet att bli en del av Nollzon. Genom att ta det enkla steget att prioritera elbilstaxi när vi reser i tjänsten, kan vi skapa en efterfrågan för rena och tysta fordon och på det sättet påverka utvecklingen mot en mer hållbar stadsdel, säger Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall.
Regeringen har satt som mål att Sverige ska ha en fossilfri fordonsflotta 2030. För att nå målet måste elbilsförsäljningen ta fart. Men vem investerar i elbilar om det inte finns snabbladdare och vem investerar i snabbladdare om det inte finns elbilar? Det är frågan som Nollzon, en ideell förening grundad av Vattenfall, IBM, ABB, Gröna Bilister, och Sustainable Innovation vill lösa.
- Tanken är att Nollzon ska skapa efterfrågan på elbilstaxi. Om tiotusentals anställda automatiskt prioriterar elbilar när de beställer en resa så kommer taxibolagen köpa fler elbilar och elföretagen bygga fler snabbladdare, säger Roland Elander, chef för affärsutveckling på Sustainable Innovation som koordinerar initiativet.
Totalt är det nu cirka 14 000 anställda som efterfrågar elbilstaxi. Företag registrerar sin kontorsadress på nollzon.se och ger därmed förtur till elbilstaxi när de beställer en resa till eller från arbetsplatsen. Taxi Stockholm märker redan att efterfrågan har ökat.
- Vår vision är en transporttjänst utan fossilt utsläpp. Nio elbilar är i trafik just nu, och vi planerar att köpa många fler, säger Belan Bahram, elbilsexpert på Taxi Stockholm.
Vägtrafiken svarar idag för nästan en tredjedel av hela Sveriges klimatutsläpp och 60 procent av all användning av fossila bränslen. Grundarna av Nollzon uppfattar taxi som en viktig startpunkt för övergången till fossilfria alternativ.
- En elbil når sin maximala lönsamhet om den körs mycket och i ett begränsat område. Därför lämpar sig taxibilar väldigt bra för eldrift, säger Johanna Grant, ordförande för Gröna Bilister.
All el i snabbladdarna kommer från vind- och vattenkraftverk.