23948sdkhjf

Volvo Cars nya kompaktmodeller byggs på ny innovativ arkitektur

Volvo Cars breddade utbud av kompakta bilmodeller kommer att utvecklas på den nya innovativa arkitekturen Compact Modular Architecture (CMA), en mindre men lika avancerad version av den etablerade arkitekturen Scalable Product Architecture (SPA). Volvo Cars räknar med att lansera den första modellen utvecklad på CMA under 2017.

Införandet av CMA 2017 innebär att alla framtida Volvobilar byggs på två skalbara och helt modulära fordonsarkitekturer.

Den parallella utvecklingen av SPA och CMA är en av hörnstenarna i Volvos produkt- och tillväxtstrategier, som inkluderar nylanseringar av samtliga bilar i modellprogrammet under de kommande fyra åren, med en årlig försäljningsvolym på upp till 800 000 bilar. Nya XC90 var först ut och lanseringen fortsätter inom kort med den nya premiumsedanen S90.

Med CMA kan Volvo Cars erbjuda kompaktbilsköparna tekniska fördelar på samma premiumnivå som de större modellerna byggda på SPA-arkitekturen. De gemensamma teknikerna för SPA och CMA kommer att inkludera drivlinor (både konventionella och laddhybrider), infotainment, klimatanläggningar och datanätverk samt världsledande säkerhetssystem som tar Volvo Cars allt närmare visionen om noll dödsfall eller skador i de företagets nya bilmodeller år 2020.

– CMA:s flexibilitet ger våra ingenjörer och designers frihet att utveckla en bred uppsättning av nya och attraktiva funktioner. Vi kommer att förbättra köregenskaperna och samtidigt erbjuda våra kunder säkerhetslösningar och uppkopplingsmöjligheter i världsklass, säger Dr Peter Mertens, Senior Vice President, Research & Development på Volvo Car Group.

CMA kommer även att förändra Volvo Cars sätt att bygga bilar i framtiden. Möjligheten att montera olika varianter, drivlinor, elektriska system och tekniker med varierande komplexitet på samma arkitektur ger både skalfördelar och en mer rationell tillverkningsprocess.

Volvo Cars CMA är redan från början förberedd for elektrifiering – och en ny Twin Engine laddhybrid är speciellt framtagen för den nya arkitekturen.

– CMA ger oss ett fantastiskt utgångsläge. Vi har utvecklat den nya arkitekturen enligt en plug and play-modell som innebär att Volvos nästa generation kompaktbilar kommer att kunna dra fördel av de avancerade tekniker som finns tillgängliga i nya XC90, säger Peter Mertens.

Volvo Cars räknar med att kraftigt öka sin försäljning med de kommande CMA-modellerna, som kommer att säljas över hela världen och ta det svenska varumärket in i nya spännande produktsegment.

– CMA är en viktig del av vår fortsatta tillväxtstrategi. Inte nog med att CMA kommer att ge kunderna samma fördelar och funktioner som de större bilarna i premiumsegmentet, t ex när det gäller ledande säkerhet, drivlinor och infotainment. Arkitekturen kommer också att lyfta upplevelsen av att köra och äga en Volvo. En speciell känsla som skiljer oss från konkurrenterna, säger Björn Annwall, Senior Vice President, Sales Marketing and Customer Service på Volvo Car Group.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11