Drivmedelsstationer närbutik även för de utan bil
6 av 10 svenskar besöker en drivmedelsstation minst en gång per månad. Männen är de som oftast besöker stationerna, 63 procent av männen uppger att de besöker en mack flera gånger varje vecka. Endast 37 procent av kvinnorna gör lika regelbundna besök på stationerna.
Dagens drivmedelsstationer erhåller ett brett komplett produkt- och tjänsteutbud för såväl bilisten som kunder utan bil. OKQ8 erbjuder exempelvis kunderna alltifrån upplevelsepaket och cykelvård till tågbiljetter och har ett stort urval av måltider och biltillbehör.
Undersökningen visar att de utan tillgång till bil likställer drivmedelsstationer med närbutiker, något 4 av 10 billösa svenskar anser. De vanligaste associationerna till drivmedelsstationer är; bensin, korv, blommor och akutinköp.
- Vi på OKQ8 vill finnas till för människor i rörelse och uppdaterar ständigt vårt erbjudande för att möta kundernas behov. Vi ser i dag en ökad efterfrågan på icke fordonsrelaterade produkter. Kunderna besöker till exempel ofta drivmedelsstationer när de handlar sista minuten-presenter och akutinköp som blommor eller mjölk säger Roger Blomstrand, Head of Retail Sales på OKQ8.
Unga svenskar i åldern 18-35 år är de som är mest intresserade av icke fordonsrelaterade tjänster och produkter på drivmedelsstationer. 48 procent att svenskarna är intresserade av paketutlämning, motsvarande 62 procent bland unga. Vidare är 46 procent av svenskarna och 56 procent av de unga intresserade av cykelservice på stationerna. När det kommer till livsmedel efterfrågar unga ett större matutbud på stationerna (44 procent) jämfört med 33 procent bland svenskarna generellt.
Undersökningen är framtagen av Demoskop på uppdrag av OKQ8. 627 personer boende i Stockholms län i åldrarna 18–65 år har svarat på frågor om sina transportvanor. Undersökningen genomfördes via internet av en slumpmässigt rekryterad webbpanel.