SFVF vill ha ROT-avdrag för bilreparationer
Om ROT-avdrag för reparationer införs på bilar som är nyare än 1996 uppnås följande positiva effekter:
- Konsumenter stimuleras att byta till miljövänligare bilar. Idag är 586 866 st äldre bilar än 1996 årsmodell enligt CSB. Därmed skulle miljövinsterna bli avsevärt bättre eftersom kolväteutsläppen och kväveoxid minskar rejält.
- Nollvisionen påverkas positivt om ROT avdrag införs.
- Fler bilägare skulle ha råd att byta ut sin slitna vindruta.
- Det är bättre krockskydd i nyare bilar och fler krockkuddar
- Fler skulle ha råd att köpa nya däck istället för att åka med dubbfria däck på sommaren
- Färre skulle stimulera sidoimporten och sätta på däck för andra marknader än norden
- Fler skulle ha råd att rostskydda sina bilar
- Fler skulle ha råd att underhålla sina bilar
- ROT avdraget motverkar svartjobb
- ROT avdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter
- ROT avdraget medför att fler blir sysselsatta i den seriösa branschen
Bilverkstäder behöver anställa över 5 000 mekaniker, plåtslagare och lackerare. Därför rekommenderar vi regeringen att införa rotavdrag omedelbart på bilreparationer. Vi rekommenderar också att rotavdraget höjs från 30 procent till 50 procent.