Tillbaka till framtiden Mazda RX-Vision med ny rotationsmotor
Nya Mazda RX-Vision har frontmotor och bakhjulsdrift och en mycket linjeskön kaross med utsökta proportioner. En bil som otaliga fans runt om i världen hoppas att Mazda skall komma att tillverka på samma sätt som tidigare RX-modeller.
Mazda RX-Vision är en tvåsitsig sportbil med klassiska linjer. Den är 4,389 meter lång, 1,925 meter bred, bara 1,160 meter hög och den har en hjulbas på 2,7 meter. Den är med andra ord låg och bred och har korta överhäng. De mörka lättmetallfälgarna är 20 tum stora med rejält breda lågprofildäck, 245/40R20 fram och 285/35R20 bak. Den låga motorhuven har möjliggjorts tack vare rotationsmotorn som är kompakt och dessutom lätt, jämfört med konventionella motorer.
Designteamets mål var att utifrån Mazdas designtema ”KODO – Soul of Motion” skala bort alla onödiga veck och linjer och att koncentrera sig på de viktigaste och mest väsentliga linjerna. På så sätt skapades ett linjespel som ändras allt efter betraktarens synvinkel. RX-Vision är lackerad i en speciellt röd nyans som ger både ljus och djup, vilket i sin tur ger kontraster mellan ljuset och skuggorna i bilens linjespel.
Trots sin moderna formgivning söker sig Mazdas nya sportbilskoncept tillbaka till rötterna. Designteamet har så mycket som möjligt försökt fånga Mazdas sportbilshistoria i den nya konceptbilen. Bilen uppfyller även Mazdas tema för årets Tokyo-salong, ”Accelerate toward our dreams”, där Mazda visar fler exempel på ett av sina kärnvärden, nämligen körglädjen
Mazda är den enda biltillverkare i världen som på ett framgångsrikt sätt lyckats masstillverka rotationsmotorer. Det var många tekniska svårigheter som Mazdas motoringenjörer tvingades hitta egna och unika lösningar på, men Mazda 1967 kunde Mazda presentera sin första bil med rotationsmotor, sportbilen Cosmo Sport 110S, som blivit en av Japans allra främsta kultbilar.
Mazda fortsatte att utveckla ett antal olika bilmodeller med rotationsmotor. Sportbilen Mazda RX-7 är den hittills mest sålda. Mellan åren 1978 och 2002 tillverkades mer än 800 000 exemplar av RX-7. Mazda har hela tiden utvecklat rotationsmotorn när det gäller effekt, bränsleeffektivitet och hållbarhet. Mazda är också den enda biltillverkare hittills som vunnit 24 timmarsloppet på Le Mans-banan med en sportbil försedd med rotationsmotor. 1991 vann en Mazda 787B den klassiska racertävlingen.
Även efter det att sportcoupén RX-8 slutade att tillverkas 2012 så har forskning och utveckling av den unika rotationsmotorn aldrig helt stannat av. Mazda valde att kalla den senaste versionen för Skyactiv-R för att på samma sätt som för övrig Skyactiv-teknologi visa att svåra tekniska uttmaningar är till för att övervinnas.
- Vi är mycket stolta över att kunna visa vår senaste konceptbil och vår nyutvecklade rotationsmotor Skyactiv-R, säger Masamichi Kogai, President och CEO, Mazda Motor Corporation. Mazda kommer även i fortsättningen att anta svåra tekniska utmaningar och att i många fall fortsätta att gå sina egna vägar.