Dieselskandalen slår hårt mot VW-koncernens resultat
Tydlig ökning av försäljningsintäkterna till 160,3 miljarder euro (147,7 miljarder euro)
Negativa engångsposter relaterade till dieselfrågan på 6,7 miljarder euro och i lastbilsverksamheten 0,2 miljarder euro
Rörelseresultatet efter engångsposter är 3,3 miljarder euro (9,4 miljarder euro)
Justerad vinstprognos för helåret
Resultatet enligt kapitalandelsmetoden från de kinesiska joint venture-bolagen är stabil
Extra likviditetsöverskott på 3 miljarder euro från försäljning av aktier i Suzuki
Nettolikviditeten i bildivisionen ökade till 27,8 miljarder euro
Koncernchef Matthias Müller: ”Vi kommer att göra allt vi kan för att återvinna det förtroende vi förlorat.”
Volkswagen-koncernen redovisar ett rörelseresultat före engångsposter på 10,2 miljarder euro (9,4 miljarder) under årets första nio månader. Försäljningsintäkterna ökade med 8,5 procent till 160,3 miljarder euro. Försäljningsavkastningen före engångsposter uppgick till 6,4 procent. Resultatet är påverkat av avsättningar på 6,7 miljarder euro under tredje kvartalet för kommande åtgärder relaterade till dieselfrågan. Som ett resultat av det, uppgick rörelseresultatet efter engångsposter till 3,3 miljarder euro (9,4 miljarder euro). Resultatet efter skatt uppgick till 4,0 miljarder euro (8,7 miljarder euro). Som redan meddelats, är det prognosticerade helårsresultatet i enlighet med detta.
- Siffrorna visar å ena sidan styrkan i Volkswagen-koncernen, men å andra sidan blir den inledande påverkan av den nuvarande situationen tydlig. Vi kommer att göra allt vi kan för att återvinna det förtroende vi förlorat, säger Matthias Müller, koncernchef för Volkswagen AG.
Koncernens rörelseresultat och försäljningsintäkter exkluderar verksamheten i de kinesiska joint venture-bolagen, vilka räknas in i det finansiella resultatet genom kapitalandelsmetoden. Resultatets andel kopplad till de kinesiska joint venture-bolagen låg vid slutet av september på 3,8 miljarder euro (3,9 miljarder euro).
- Volkswagen-koncernen har mycket solida och robusta likvida resurser. Det kommer att hjälpa oss att klara den utmanande situationen orsakad av finansiell påverkan från dieselfrågan, säger Frank Witter, CFO hos Volkswagen AG.