23948sdkhjf

Färre jobb och höjda priser om besiktningsintervallen ändras

Förslaget om att ändra besiktningsintervallet för kontrollbesiktning av personbilar till 4-2-2 beräknas enligt Opus Group påverka omsättningen i Opus Groups dotterbolag Opus Bilprovning negativt med cirka 23 procent när de nya reglerna börjar gälla, förutsatt att priserna är helt oförändrade. Med kostnadsbesparingar på cirka 100 mkr skulle Opus Bilprovnings EBITDA (vinst före räntor, skatt, avskrivningar och nedskrivningar) minska med cirka 30 mkr från nuvarande nivå, också beräknat på oförändrade priser. Det är sannolikt att branschen kommer att kompensera sig för förslaget genom en högre prisnivå vilket kan leda till att den negativa effekten på EBITDA elimineras för Opus del.

-Samhällsekonomiskt får förslaget en stor negativ påverkan där alla blir förlorare. För Opus del innebär det stora förändringar då det påverkar omsättningen och personal. Lönsamhetsmässigt förväntas det dock ha en mindre inverkan, säger Magnus Greko, vd och koncernchef för Opus Group. Samhällsekonomiskt leder förslaget till färre arbetstillfällen och sämre miljö och trafiksäkerhet. Troligtvis kommer det också att bli dyrare att besiktiga bilen och servicegraden i branschen kommer att minska då antalet stationer kommer att bli färre eftersom stationer som inte når lönsamhet tvingas lägga ner. Hela besiktningsbranschen har investerat flera hundratals miljoner kronor i nya stationer. Om Transportsstyrelsens förslag blir verklighet kommer man troligtvis behöva höja besiktningspriset för att få tillbaka investeringarna. Som jämförelse ligger besiktningspriset i Tyskland numera på cirka 100 euro sedan man övergått till besiktning vartannat år.

Bild: Magnus Greko, vd Opus Group
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078