23948sdkhjf

Varannan svensk har kört utan mål visar Shell-undersökning

45 procent av svenska bilägare har någon gång satt sig i bilen och bara kört, planlöst utan mål. Bland småbarnsföräldrar är andelen ännu större. Det visar en ny undersökning från Shell. Den visar också att bilen är en uppskattad plats för egentid för mer än varannan svensk bilägare, och för hela tre av fyra småbarnsföräldrar.

Shell har låtit genomföra en sifo-undersökning bland svenska bilägare kring deras förhållande till bilen. Undersökningen visar att många använder bilen som en slags fristad. 45 procent av svenska bilägare har någon gång satt sig i bilen och bara kört utan förplanerat resmål. Siffran är ännu högre, 55 procent, bland bilägare med barn i åldern 0-3 år.

– För många är bilen så mycket mer än bara ett transportmedel. Det är en plats där man kan vila från överflöd av intryck och skingra sina tankar. I bilen har man också möjlighet att välja hur tillgänglig, eller otillgänglig, man vill vara, säger Erica Samuelsson, marknadschef för Shell i Sverige.

Undersökningen visar också att bilen är en uppskattad plats för egentid för många svenska bilägare. Mer en varannan svensk bilägare (55 procent) uppskattar egentid i bilen. Bland föräldrar med barn i åldern 0-3 år är motsvarande siffra hela 74 procent.

– Bilen är ett verktyg som gör att vardagen går ihop. Den sparar tid och ger rörelsefrihet, men också frihet i bemärkelsen att det inte går att ta itu med en massa andra måsten samtidigt. Du kan ägna tiden åt egna tankar och lägga fokus på vägen för att ta dig fram säkert, säger Erica Samuelsson.

På frågan vad man använder egentiden i bilen till svarar de allra flesta, sju av tio, att de använder den till att lyssna på musik. 26 procent använder tiden till att bara ha det helt tyst omkring sig och 14 procent passar på att ringa samtal.[1]

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 25 september – 5 oktober. Totalt intervjuades 3003 körkortsinnehavare i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. Shell i Sverige har låtit genomföra undersökningen som en del av konceptet ”Älska bilen” – en hyllning till bilen och allt vad den möjliggör.

[1] Flera alternativ kunde anges som svar på frågan ”När du får egentid i bilen vad använder du den till?”.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079