Concept 26 ger dig lyxen att bestämma över din biltid
Med detta i åtanke har Volvo utvecklat Concept 26, uppkallat efter den genomsnittliga pendlingstiden till arbetet på 26 minuter – tid som kunde ägnas åt något mer meningsfullt än att sitta i stopp/kör-trafik. Volvo har som mål att ge föraren valmöjligheten och friheten tillbaka, så att de kan njuta av körupplevelsen när de vill och delegera körningen till bilen när de vill göra någonting annat.
– Det handlar om människan. Vår forskning visar tydligt att vissa personer kommer att vilja använda sin pendlingstid åt något kreativt när de använder helautonom körning, medan andra bara kommer att vilja luta sig tillbaka och koppla av, surfa på internet eller lyssna på musik. Autonom körning gör allt detta möjligt. Detta är vad Concept 26 har tagit tillvara genom att förändra hela körupplevelsen, säger Robin Page, chef för interiördesign på Volvo Cars.
Concept 26 bygger på en helt ny patenterad stolsdesign som aktivt omfamnar föraren under växlingsfasen till ett av de tre lägena: Kör, Var kreativ eller Koppla av. Med dessa tre lägen skapar konceptet en ny innovationsplattform för autonom körning som efterhand kan anpassas efter nya behov och tekniker.
När föraren väljer att delegera körningen till bilen dras ratten in, stolen fälls bakåt och en stor skärm kommer upp ur instrumentpanelen och föraren kan välja hur han/hon vill ägna sin tid i bilen. Concept 26 anammar behovet av en radikal förändring i grundutförandet hos bilinredning och ger föraren/passageraren valmöjligheter.
Concept 26 öppnar upp för en rad nya möjligheter i bilen – från underhållning till tjänster och mycket mer, med teknik som nu är en naturlig del av våra liv. Det signalerar också den enorma potential med nya affärsmöjligheter och högteknologiska samarbeten som autonom körning bidrar till.
– Vi har arbetat hårt för att förstå de utmaningar och möjligheter som autonoma bilar kommer att innebära för människor de kommande åren. Vår flexibla inställning till teknik och konstruktion, som möjliggjorts med vår nya skalbara produktarkitektur, gör att vi är redo att förverkliga detta koncept, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development, Volvo Car Group.
Volvo Cars pågående forskningsprojekt Drive Me, som kommer att utökas med fler helautonoma bilar som kommer att köra verkliga kunder på vägarna i Göteborg år 2017, är ytterligare ett bevis på att Volvo är ledande inom autonom körteknik med en stark förankring i säkerhet.
– Volvo Cars är bland de första att närma sig frågan kring självkörande bilar och ansvar. Vi anser att biltillverkare bör ta fullt ansvar för hur bilen agerar vid helautonom körning. Om en tillverkare inte tar ansvar tyder det på att de inte litar på sin autonoma körteknik, säger Peter Mertens.