23948sdkhjf

Miljözoner för personbilar kan minska utsläppen

Miljözoner för lätta motorfordon kan vara både samhällsekonomiskt lönsamma och skynda på minskningen av utsläpp i städer – om tillräckligt hårda krav ställs. I en ny konsultrapport från Trafikanalys beskrivs hur ett miljözonssystem för lätta motorfordon skulle kunna utformas.

– Staten kan möjliggöra för kommuner att införa miljözoner med stränga krav på personbilar, som nollutsläpp eller väldigt lite partikelutsläpp, säger Krister Sandberg, Trafikanalys.

Studien har utförts inom ramen för ett större projekt som syftar till undersöka hur olika styrmedel kan användas för att uppnå de transportpolitiska målen, däribland miljökvalitetsmålen God bebyggd miljö och Frisk luft. Som en del i detta har möjligheten att ge kommuner rätt att införa miljözoner även för lätta motorfordon undersökts.

I rapporten föreslås att kraven specificeras i olika klasser där den ena föreslagna klassen avser Euro 6 för bensindrivna fordon och Euro 6c (som har verkliga utsläpp närmare gränsvärdet) för dieseldrivna fordon och den andra föreslagna klassen avser utsläppsfritt. Samtidigt rekommenderas att inte införa miljözons­krav för lätta fordon som har lägre krav än Euro 6/6c och att dagens system för tunga fordon bibehålls. Det re­kommenderas också att kommuner ges utökade möjligheter att begränsa dubb­däcksanvändning.

– Det här är en analys av de samhällsekonomiska konsekvenserna av miljözoner för lätta fordon. Trafikanalys kommer att analysera frågan vidare i syfte att ge regeringen ett underlag för det vidare arbetet med miljözoner, säger Krister Sandberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094