23948sdkhjf

Nu vill även Kina avreglera bileftermarknaden

Även Kina går samma väg som EU inom bildelar – de vill bryta fordonstillverkarnas monopol till förmån för ökad konkurrens och breddat utbud.

De, den kinesiska staten, vill avreglera, öppna upp, bileftermarknaden till förmån för fri, prispressande konkurrens där fler aktörer tillåts att konkurrera. En viktig del är att öppna tillgången till teknisk information, RMI, både för märkes- och märkesoberoende bilverkstäder.

Bakom beslutet ligger en granskning av reservdels- och verkstadspriser hos bland andra Daimler och Nissan som fastställdes som kraftigt överdrivna. Granskningen visade också att BMW och deras återförsäljare sänkte nybilspriserna för att sedan räkna hem affären på verkstaden och reservdelslagret.

Mer om det kinesiska övervägandet kommer på den europeiska underleverantörsorganisationen Clepa:s eftermarknadskonferens 25-26 november. Svensk, nationell, medlem i Clepa är FKG – Fordonskomponentgruppen, men även Autoliv, KG Knutsson, Trelleborg och VBG är svenska företag som är direktmedlemmar i Clepa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062