Två aktuella teman på MRF:s seminarier under Autogloben
- Jobbar man aktivt med kvalitet skapar man sig nöjda kunder som kommer tillbaka, då tjänar man i regel också pengar på sin verkstad, säger Henric Widén, ansvarig för MRF:s deltagande under Autogloben, 3-4 februari i Stockholm.
MRF är samarbetspartner till Autogloben 2016. Dels svarar branschorganisationen för mässans seminarieprogram, dels har man en stor monter som delas med KBV, Kontrollerad Bilverkstad, under de båda mässdagarna i Stockholm Globe Arenas.
- På Autogloben slår vi på stort, tänket är nytt och montern större än tidigare, berättar Henric Widén och tillägger att det kommer att finnas en riktig överraskning i MRF-montern.
- Jag vill inte lura någon, men den är bra, förhandshintar han.
Men fokus från MRF:s sida ligger på ansvaret för mässans seminarier. Prioriterat är kunskap för ökad konkurrenskraft på den konkurrensutsatta servicemarknaden.
- Vi kommer att ha ett seminarium om de kvalitetssäkrande riktlinjer för service- och skadeverkstäder som är under framtagande och med lansering planerad redan under 2016. Det är KBV:s Thomas Engström och MRF:s Jan Olvenmo som kommer att berätta om dem, säger Henric Widén och fortsätter:
- Det andra seminariet handlar om vilka ”verktyg” som krävs för att kunna skapa en lönsam verkstad. Att driva en kundpopulär verkstad är viktigare än någonsin, och för att få den lönsam krävs engagemang från samtliga medarbetare samt processer som styr mot nöjda kunder.
- Peter Steiner från TrainingPartner Nordic kommer att tala om behovet av ordning och reda på verksamheten, vilket även omfattar små verkstäder.
MRF:s seminarier är kostnadsfria och arrangeras under båda mässdagarna på Globen.