Så här lång tid ska det ta att fixa VW-dieslarna
och för 2,0 TDI-motorer krävs endast en programuppdatering. Målet är ingen påverkan på bränsleförbrukningen eller prestanda.
Volkswagen-koncernen har till den tyska godkännandemyndigheten KBA (Kraftfahrtbundesamt) presenterat de tekniska åtgärderna för berörda motorer ur motorfamiljen EA 189 med en cylindervolym på 1,6 och 2,0 liter. Efter granskning har dessa åtgärder godkänts av KBA. Detta innebär att korrigeringsåtgärder har fastställts för de flesta av de bilar som berörs i frågan. Efter genomförandet av åtgärderna kommer bilarna att uppfylla gällande utsläppsnormer.
Den slutliga tekniska lösningen för 1,2-liters dieselmotorer kommer att presenteras för KBA i slutet av november och beräknas omfatta en programuppdatering.
Tack vare framsteg inom motorutvecklingen och förbättrade möjligheter till simulering av komplexa strömningsförhållanden hos motorernas insugningssystem, i kombination med optimering av mjukvaran, har det varit möjligt att framställa en relativt enkel och kundvänlig åtgärd.
En så kallad “flödeslikriktare” kommer monteras före luftmassemätaren på 1,6 liters EA 189-motorn. Det handlar om ett galler som minskar turbulensen i luftflödet före luftmassemätaren och på detta sätt förbättrar mätnoggrannheten. Luftmassemätaren mäter luftvolymen som sugs in i motorn, vilket är en mycket viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Utöver detta kommer en mjukvaruuppdatering att göras på dessa motorer. Den beräknade tiden för att genomföra åtgärden på varje bil är mindre än en timme.
2,0-litersmotorerna kommer att få en programuppdatering. Arbetstiden för denna åtgärd blir cirka en halvtimme.
Målet för de tekniska åtgärderna är fortfarande att uppnå utsläppskraven i varje enskilt fall utan några negativa effekter på motoreffekt, förbrukning eller prestanda. Men eftersom alla modellvarianter först måste mätas, kan uppnåendet av dessa mål ännu inte slutgiltigt bekräftas.
Baserat på de tekniska åtgärder som nu godkänts av KBA utvecklas nu servicekoncept för de berörda marknaderna inom EU28. Målet är att genomföra den tekniska uppdateringen av bilarna från och med januari 2016. Enligt nuvarande bedömning kommer åtgärderna i samband med återkallelsen för alla motorvarianter att sträcka sig över hela kalenderåret 2016.
Volkswagen kommer se till att den tid som behövs för att genomföra de tekniska åtgärderna är så kort som möjligt för alla kunder. Volkswagen kommer att kontakta alla kunder och ta hänsyn till den enskilde kundens behov under genomförandet av dessa åtgärder för att undvika eventuella nackdelar för kunden. Exempelvis kommer Volkswagen Personbilar i Sverige att erbjuda ersättningsbil för de kunder som har behov av det.
Sedan början av oktober har alla Volkswagen-kunder själva kunnat kontrollera om deras fordon påverkas av dieselfrågan. På www.volkswagen.se/info kan varje kund ange sitt chassinummer för att få besked om bilen är berörd. Volkswagen Group Sverige har också informerat alla berörda kunder individuellt via brev samt upprättat en särskild informationssidawww.vwdieselinfo.se.
Med dessa åtgärder finns nu de tekniska lösningarna tillgängliga för de flesta av koncernens modeller med EA 189-motorer som berörs i Europa. I slutet av denna månad kommer även åtgärder att presenteras för 3-cylindriga 1,2-liters dieselmotorer.
Baserat på varumärket Volkswagens åtgärdsprogram planerar även koncernens övriga varumärken − Audi, SEAT, Skoda och Volkswagen Transportbilar − motsvarande åtgärder för berörda fordon.
Utöver detta avstår Volkswagen AG, fram till den 31 december 2016, uttryckligen från sin eventuella rätt att göra gällande preskriptionsinvändning mot garantianspråk till följd av mjukvara som installerats i fordon med motortypen EA 189, förutsatt att rätten att göra sådana garantianspråk gällande inte redan har preskriberats. Det kommer därför inte innebära någon nackdel för Volkswagens kunder att invänta åtgärderna.