23948sdkhjf

Verkstadsportalen ​Lasingoo öppnar nu i Norge

Lasingoo är en sökmotor för verkstadstjänster. Här kan bilägare söka, jämföra och boka till exempel bilservice till fast pris online. Nu öppnar lasingoo.no och målet med detta initiativ är att bemöta bilägarnas efterfrågan på enklare, mer transparenta och mer tillgängliga verkstadstjänster i Norge. I uppstarten kommer Lasingoo Norge ha nära 1000 anslutna verkstäder i sökmotorn.

Via lasingoo.no kan bilägare i hela Norge söka bland, jämföra och boka verkstadstjänster. Avstånd till verkstaden, pris och lediga tider för bokning syns direkt i tjänsten, tillsammans med andra kunders betyg på de enskilda verkstäderna. En enklare och mer transparent bokningsprocess är något bilägare eftersöker, och är vana att ha tillgång till för andra branscher.

– Resultatet av vår kundundersökning visar att efterfrågan av bokning via internet är stor bland bilägare. Lasingoo förenklar mötet mellan verkstad och kund, vilket är ett steg i rätt riktning för att modernisera verkstadsbranschen, säger Petter Torp, vd Lasingoo Norge.

Lasingoo.no omfattar i starten nära 1000 verkstäder från kedjorna; MECA Car Service, Mekopartner, Mekonomen Bilversted och Bilxtra Verksteder. I december 2014 öppnade Lasingoo i Sverige och har idag mer än 1900 anslutna verkstäder från konkurrerande verkstadskedjor.

– Våra kunder förväntar sig en bokningstjänst på nätet och då är det positivt att vi kan sitta i förarsätet för utvecklingen inom området före någon extern aktör tar denna position. Det är på tiden att också vår bransch får igång en närvaro online så att kunderna kan orientera sig på marknaden för verkstadstjänster, säger Torhild Barlaup, vd MECA Norway.

– Utvecklingen drivs av konsuments efterfrågan och vi kan inte stå utanför detta. I vår bransch har inte utvecklingen kommit lika långt, men det kommer att hända även här. Vi har nu en möjlighet att ta en ledande position och driva mer kunder in till våra verkstäder, säger Frank Bekken, VD Mekonomen Norge.

– I Sverige har bilägarna hittat till Lasingoo. Marknadsföring i TV och radio har drivit stadig trafik och fler konsumenter bokar nu verkstadstjänster online. De verkstäder som visar fasta priser och lediga tider vinner slaget om kunden, säger Petter Torp och fortsätter:

– Lasingoo kommer att utvecklas till att innehålla mer än verkstadstjänster. Detta är något som vi ser kommer att öppna för bredare samarbeten både i och utanför branschen. Men vi börjar med verkstadstjänster avslutar Petter Torp.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095