I biltvätten kan den svenske bilföraren koppla av
Vid väderomställningen till höst och vinter blir bilen smutsigare än vanligt. De flesta svenskar uppger att de själva känner ansvar för att bilen tvättas (70 procent) medan 29 procent överlåter ansvaret till sin partner eller annan person i sin närhet.
I snitt tar en biltvätt sju till tio minuter och under tiden väljer var tredje svensk att inte göra någonting särskilt (33 procent), vilket hör till ovanligheterna i vårt digitala samhälle. Endast 15 procent av bilisterna väljer att spendera tid på sociala medier och surfa på internet under den tid bilen tvättas.
50 procent av Sveriges befolkning uppger att de tvättar bilen några gånger per halvår och 25 procent uppger att de tvättar bilen flera gånger per månad. Dieselförare är den grupp där flest väljer att tvätta bilen flera gånger varje månad (43 procent).
- Vi på OKQ8 vill finnas till för människor i rörelse och vi vet att våra kunder vill ha enkla och snabba tvättmöjligheter. Men det är också glädjande och skönt att många ser biltvätten som en chans att stanna upp i en annars ofta stressig vardag, säger Örjan Fors, kategorichef biltvätt på OKQ8.
På OKQ8:s stationer används Svanenmärkta tvättkemikalier i alla biltvättar. Samtliga tvätthallar är även anslutna till oljeavskiljare och reningsverk. Genom att tvätta bilen hos OKQ8 går en del av biltvättsintäkterna till det svenska innovationsprojektet Solvattens arbete för att hjälpa familjer i Uganda att få rent vatten. Varje biltvätt innebär fyra liter rent dricksvatten.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av OKQ8 under perioden 30 januari till 5 februari 2015. Ett representativt urval av 1 838 svenskar, 18–74 år, svarade på frågorna. Urvalet är representativt för svenska befolkningen sett till variablerna kön, ålder och region.