Suzuki Vitara-serien växer med Boosterjetmotor
I slutet av innevarande månad kompletteras Vitara-familjen med ytterligare en bensinmotor. Vitara S, som blir namnet på nykomlingen, kommer att utgöra Vitara-familjens top-of-the-line modell. Den stora nyheten här är en helt nyutvecklad bensinmotor på 1,4 liter som utvecklar 140 hk bl. a tack vare Suzukis turbokoncept BOOSTERJET.
Förutom högre effekt levererar BOOSTERJET-motorn även högre vridmoment, lägre förbrukning samt lägre utsläpp.
Den nya BOOSTERJET-motorn är en direktinsprutad turbomaskin, som karaktäriseras av högre bränsleeffektivitet och större körglädje. Den lägre cylindervolymen i kombination med turboaggregatet är receptet till förbättringen.Den så kallade waste gate-ventilen är öppen under normal belastning och när mer effekt önskas stänger den och skapar därigenom ett högre laddtryck. BOOSTERJET-teknologin innebär att vid normal körning fungerar motorn som en vanlig sugmotor och turbon snurrar med reducerad hastighet, vilket innebär att man undviker det klassiska turborycket vid acceleration. Munstyckena, med sex hål i varje, är placerade i förbränningsutrymmena, vilket ger ökad verkningsgrad, högre effekt samt bättre bränsleekonomi. BOOSTERJET-motorn har utvecklats med målsättningen att reducera vikt och storlek samtidigt som man eftersträvat snabbare gasrespons och den mjukhet som är karaktäristisk för Suzukis motorer. Effekten har ökat till 140 hk och vridmomentet till 220 Nm i Vitara S.
Även Vitara S kan förstås utrustas med Suzukis ALLGRIP-system med de fyra körprogrammen Auto, Sport, Snow och Lock. Säkerhetsmässigt erbjuder Vitara S det senaste som t.ex. autobroms med tre steg (Varning, Bromsassistans samt Automatisk inbromsning) samt adaptiv farthållare. I botten finns som vanligt den lätta, krockvåldsabsorberande TECT-karossen, sju krockkuddar, bältessträckare och bälteskraftbegränsare liksom pedalbortkopplingsfunktion (för att undvika fotskador) etc.
Ett audiosystem med smartphoneanslutning ger access till ett avancerat infotainmentsystem. En sjutums touchpanel möjliggör intuitiv användning, t.o.m. med handskar. Systemet tillåter även via Mirror Link alternativt Apple CarPlay användning av vissa smartphoneapplikationer.
I och med introduktionen av Vitara S erbjuds nu två bensinmotorer i totalt nio olika versioner och på dieselsidan erbjuds en motor i fem olika versioner. En annan nyhet som lanseras i slutet av november är att Vitara diesel får en ny transmission kallad Twin Clutch System by Suzuki (TCSS), vilket är en dubbelkopplingslåda. TCSS-transmissionen är en 6-växlad automat som ger en mer direkt körkänsla. Enheten har två separata kopplingar som ger en mjuk och effektiv acceleration genom snabba växlingar. Manuell växling, via paddlar på ratten, är möjlig för den hugade.