Peugeot, Citroën och Toyota presenterar gemensam modell
De tre bilarna kommer att lanseras i både personbils- och transportbilsversioner under våren 2016 och världspremiären för Peugeot TRAVELLER går av stapeln på Bilsalongen i Genève i början av mars 2016.
- Vi är glada att idag kunna presentera de tre nya bilmodellerna, som är resultatet av samarbetet med Toyota Motor Europe. Samarbetet bidrog till att vi har utvecklat en ny och effektiv plattform som gjort det möjligt att erbjuda en modern produkt, som är mycket konkurrenskraftig i sitt segment, på världsmarknaden, säger Patrice Lucas, PSA Peugeot Citroën Head of Programme and Strategy.
- Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med PSA Peugeot Citroën som ger oss en helt ny generation av Toyota PROACE, säger TME President and CEO Johan van Zyl. Båda teamen arbetade mycket hårt tillsammans och individuellt på märkesnivå och jag är övertygad om att vår nya bilmodell, som kommer i många varianter, kommer att stärka Toyotas erbjudande av lätta transportbilar i Europa. Nya PROACE kommer att komplettera dagens modellutbud av solida och driftssäkra bilar, och bilen motsvarar allt det Toyotas kunder förväntar sig av märket.
Den första Toyota Proace, som lanserades 2013, är baserad på nuvarande generationens Peugeot Expert och Citroën Jumpy. När samarbetet inleddes 2012 bestämdes att de två biltillverkarna skulle arbeta tillsammans och utveckla kommande modellgenerationer och samarbetet beräknas sträcka sig bortom 2020.
Syftet med samarbetet för båda företagen är att kunna erbjuda en konkurrenskraftig medelstor bilmodell i lätta transportbilsklassen och i shuttle- och kombiklassen för persontransporter som drar fördel av de optimerade utvecklings- och produktionskostnaderna. Bilarna tillverkas i PSA Peugeot Citroëns fabrik i Sevelnord, i regionen Valenciennes i Frankrike.
Toyota Motor Europe har bidragit till de industriella utvecklingskostnaderna för de nya bilarna.
De tre bilarna delar alla tekniska egenskaper, drivlinor och utrustning. Designmässigt har de ett distinkt utseende som tydligt talar varje märkes individuella formspråk.