23948sdkhjf

Autoliv kraftsatsar på självkörande bilar

Autoliv gör en kraftsatsning och tar ytterligare ett steg för att pådriva utvecklingen kring förarbeteenden, självkörande bilar och Real Life Safety. I den nya Research Advisory Board som presenterats ingår från och med nu även Chris Urmson – ansvarig inom Googles projekt för självkörande bilar, samt Natasha Merat – professor och forskningschef inom psykologi och teknologi på universitetet i Leeds.

Autoliv har en lång tradition av att knyta till sig externa kompetenser och profiler som bidrar med kunskap och innovativa tankar till bolagets utveckling, utan att vara heltidsanställda. Det var bland annat under ett möte med Autolivs första Advisory Board 1984 som tankarna på sidokrockkudden föddes.

I nuläget består Autolivs s.k. Research Advisory Board av sju personer med bakgrunder från såväl teknikutveckling som forskning och med djupa kunskaper om bl.a. biomekanik. Med Chris Urmson och Natasha Merat ombord öppnar bolaget också dörren på glänt till vad de själva anser vara framtiden för ett företag som leder utvecklingen på bilsäkerhetsområdet.

-Det är ingen hemlighet att utvecklingen av självkörande bilar kommer att förändra trafikbeteenden på bred front och ställa helt nya krav. Jag är mycket glad över att vi lyckats knyta till oss två topp personer inom självkörande bilar och mänskligt beteende, säger Jan Carlsson, Autolivs styrelseordförande, koncernchef och VD – som själv har en aktiv roll i gruppens arbete.

Research Advisory Board träffas formellt en gång per år, men det stora värdet ligger i att medlemmarna i en rad interna forum fortlöpande delar med sig och utvecklar slutsatser och insikter från respektive kompetensområden. Ett fruktsamt arbete som landar i både nya forskningsrön för akademin och i nya strategier och produkter för marknaden.

Medlemmar i Research Advisory Board:

- Ny! Natasha Merat – professor inom psykologi och chef för University of Leeds forskningsområde Safety and Technology. Fokusområden kring den mänskliga faktorn inom Automated driving och förarbeteenden, speciellt avseende förardistraktioner och hur nya teknologier påverkar förare.

- Ny! Chris Urmson – professor inom robotteknologi, ansvarig inom Googles utvecklingsprojekt för självkörande bilar och tidigare medlem av fakulteten vid Carnegie Mellon University.

- Jeff Crandall – professor inom maskinteknik och chef för University of Virginias Center of Applied Biomechanics . Fokusområden kring biomekanik, beräkningsmekanik och fordons krocksäkerhet.

- Jan Olsson – civilingenjör inom maskinteknik och med en bakgrund hos Autoliv som Vice President Engineering (1997-2005) och Vice President Research (2005-2014).

- Jan Carlsson, Autoliv – styrelseordförande, koncernchef och VD.

- Johan Lövfenholm, Autoliv – Group Vice President Product & Process Development .

- Ola Boström, Autoliv – Senior Director, Autoliv Research.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093