Tredje gången i rad för Ogier i Rally Monte Carlo
Den senaste segern är den 35:e triumfen på 40 rallyn för Polo R WRC, den 33:e vinsten i karriären för Ogier/Ingrassia, medan Mikkelsen radade upp sin femtonde plats på prispallen. Dessutom kunde Mikkelsens nya co-driver Anders Jæger kröna sin debut i rallyvärldens högsta klass med sin första pallplats. Det har ännu ingen annan co-driver i dagens startfält i WRC åstadkommit.
Typiskt "Monte"; torr eller våt asfalt på en sträcka, is och snö på nästa. Ibland litet av allt inom bara några få kilometer. Rally Monte Carlo är unikt i World Rally Championship-kalendern. Och 2016 års rally levde upp till sitt rykte som ständigt oförutsägbart. Med 16 specialsträckor och 378 kilometer på tid måste förarna välja rätt däck. Som tur var kunde Volkswagens tre förarteam lita på sina föråkare. Sébastien Ogiers "isspion" var Simon Jean Joseph, Andreas Mikkelsen fick goda råd av Bernt Kollevold och Jari-Matti Latvala kunde kontakta Toni Gardemeister för hjälp. Den här informationen hjälpte Volkswagens förare att göra kloka val - ingen gjorde det bättre än Andreas Mikkelsen som var den enda förare som tog fler dubbdäck med sig på lördagen och som resultat tog in tid på sina konkurrenter.
Power Stage där poäng delas ut till de tre snabbaste förarna och kartläsarna har alltid varit Volkswagens hemmaplan. I Rally Monte Carlo tog Sébastien Ogier/Julien Ingrassia sin 26:e seger på den här specialsträckan och tog poäng 151 till 153 till Volkswagen. Andreas Mikkelsen blev tredje snabbaste och tog den 154:e poängen.
För Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), tog årets Rally Monte Carlo slut på lördagen. Paret åkte av på den elfte specialsträckan, sladdade ned i ett dike och ut på ett fält på andra sidan. En åskådare träffades lätt av bilen men blev som tur var inte skadad. Latvala/Anttila kom för sent till checkpointen inför nästa sträcka som följd av de skador bilen fått och därmed fick rallyt ett tidigt slut för dem. Det finska paret blev därefter bötfällda för att inte ha stannat på olycksplatsen som reglerna kräver. Funktionärerna gav också Latvala/Anttila ett villkorligt straff som bara träder i kraft om de skulle bryta mot reglerna en gång till. Förare, co-driver och team har accepterat straffet.
FIA World Rally Championship (WRC), Rally Monte Carlo – slutresultat
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 3t 49m 53.1s
02. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 1m 54.5s
03. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, + 3m 17.9s
04. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford, + 4m 47.7s
05. Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau (F/F), Citroën, + 7m 35.6s
06. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 10m 35.5s
07. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 11m 39.9s
08. Elfyn Evans/Craig Parry (GB/GB), Ford, + 18m 30.8s
09. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN/FIN), Škoda, + 20m 41.0s
10. Armin Kremer/Pirmin Winklhofer (D/D), Škoda, + 20m 43.9s
FIA World Rally Championship (WRC), Rally Monte Carlo – resultat i Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, 8m 09.6s
02. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 1.4s
03. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen, + 5.9s
FIA World Rally Championship (WRC), ställningen
Förarmästerskapet
1. Sébastien Ogier, 28 poäng; 2. Andreas Mikkelsen, 19; 3. Thierry Neuville, 15; 4. Mads Østberg, 12; 5. Stéphane Lefebvre, 10; 6. Dani Sordo, 10; 7. Ott Tänak, 6; 8. Elfyn Evans, 4; 9. Esapekka Lappi, 2; 10. Armin Kremer, 1
Kartläsarmästerskapet
1. Julien Ingrassia, 28 poäng; 2. Anders Jæger, 19; 3. Nicolas Gilsoul, 15; 4. Ola Fløene, 12; 5. Gabin Moreau, 10; 6. Marc Martí, 10; 7. Raigo Mõlder, 6; 8. Craig Parry, 4; 9. Janne Ferm, 2; 10. Pirmin Winklhofer, 1
Konstruktörsmästerskapet
1. Volkswagen Motorsport, 25 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 25; 3. M-Sport, 20; 4. Volkswagen Motorsport II, 18; 5. Hyundai Motorsport N, 6;