23948sdkhjf

Olika garantitider kan ställa till problem

Frågan om garantitid är viktig för verkstäder. Det gäller inte minst om man köper reservdelar från en leverantör som har en viss garantitid, tex 12 månader, medan verkstaden själv utlovar en garantitid på 36 månader. Om det då blir något fel på reservdelen riskerar verkstaden att själv få stå för garantin om leverantörens garantitid passerats. Att komma tillbaka till leverantören och hoppas på goodwill är inte något man ska räkna med.

En verkstad köpte en a/c-kompressor till en bil från en känd leverantör av reservdelar. Efter en tid uppstod fel och verkstaden vände sig till leverantören. Men där blev det stopp. Det har konstaterats att det var rätt a/c kompressor för den aktuella bilmodellen, men något på den aktuella bilen gjorde att kompressorn ändå var fel. Kanske på grund av annan specifikation för den aktuella bilen.

Ordern var vid reklamationstillfället nästan två år och vid tiden för den beställningen erbjöd leverantören 12 månaders garanti. Dessutom handlade verkstaden som ett företag och då gäller Köplagens reklamationsrätt om 12 månader.

Verkstaden hävdade att det var ett fabrikationsfel på a/c kompressorn men det hjälpte inte eftersom garantitiden överskridits. Det blev alltså verkstaden som fick stå för notan.

Bo Ericsson, SFVF svarar:

Det är viktigt att skriva på fakturan att det endast är ett års garanti på vissa arbeten, exempelvis detta arbete. Om ni normalt lämnar tre års garanti men köper delar från annan leverantör som lämnar kortare garanti måste ni informera kunden om det. I det här fallet får ni säkert stå för kostnaden. Dock tycker jag att i ert fall borde leverantören, i detta fall skruvat.se, ha tagit kostnaden på goodwill eftersom de har levererat fel delar till er.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062